Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Verbonden Partijen
Recreatieschap Spaarnwoude | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Velsen. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Diepstraten | |
Behartigd openbaar belang | Deze regeling heeft ten doel het binnen een vastgesteld gebied:
| |
Visie op de verbonden partij | Meewerken aan het bereiken van bovengenoemde doelstelling. | |
Beleidsverslag 2022 | Met het Uitvoeringsprogramma Spaarnwoude Park 2020-2024 bouwt het recreatieschap aan een aantrekkelijk leefklimaat voor bewoners van de MRA door spreiding van de regionale recreatiedruk, ontwikkeling bestemmingsmanagement en betere verbindingen. Het afgelopen jaar is verder gewerkt aan de planvoorbereiding en (daar waar al eerder besloten) planrealisatie van 14 projecten uit het uitvoeringsprogramma. Voor de herontwikkeling van Fort benoorden Spaarndam is in samenwerking met de Maatschappelijke Adviescommissie een Wit-book en Bid-book opgesteld. Hier zijn 2 partijen kandidaat. Dit proces loopt nog. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Velsen heeft samen met de andere participerende gemeenten en de provincie op zich genomen om de doelstelling zoals hierboven genoemd binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Eventuele uittreding is niet aan de orde omdat dit om zeer hoge frictiekosten zal gaan en om verlies van invloed op de realisatie van de doelstelling. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | De informatievoorziening is reeds verbeterd, doordat het secretariaat van het recreatieschap de agenda voor de Algemeen Bestuur-vergadering mailt naar bureau Griffier onder verwijzing naar de vergaderstukken die via een link naar de website van het recreatieschap zijn in te zien. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | 5,43 % | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 15.095 | 14.570 |
Vreemd vermogen | 3.538 | 3.658 |
Resultaat | 0 | 0 |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 283 | 283 |
Toelichting financiële gegevens | Cijfers van 2022 zijn uit de Begroting 2022. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Niet van toepassing. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Er wordt momenteel onderzocht wat naar de effecten zijn van het samenvoegen van de verschillende gebieden en deelnemers tot één recreatiegebied met gezamenlijke reserves. Dit heeft waarschijnlijk in de toekomst gevolgen voor de hoogte van de deelnemersbijdragen. |
Omgevingsdienst IJmond | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Bloemendaal, Haarlem, Beemster, Purmerend, de Provincie Noord-Holland, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zandvoort. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Dinjens | |
Behartigd openbaar belang | De dienst heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk adviseren over het milieubeleid en het, voorbereiden en (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de dienst en de deelnemers toetsbare afspraken over de omvang en kwaliteit van de te leveren producten en diensten, alsmede de daarbij behorende kosten. | |
Visie op de verbonden partij | De Omgevingsdienst IJmond is een uitvoerende dienst. De gemeente is wettelijk verplicht uitvoeringstaken op het gebied van milieu en duurzaamheid uit te laten voeren. Specifiek gaat het om vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van bijvoorbeeld bodem, lucht en geluid. Daarnaast bereidt de Omgevingsdienst als milieuafdeling van de gemeente Velsen het gemeentelijk beleid op het gebied van Milieu voor. Samen met de ODIJmond draagt de gemeente zorg voor een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening. | |
Beleidsverslag 2022 | In 2022 is de Omgevingswet opnieuw uitgesteld. De uitwerking van de Omgevingsvisie zal in de tweede helft van 2023 vorm krijgen. De ODIJmond levert input voor de Omgevingsvisie. Ten behoeve van de uitvoering heeft de herijking van de Nota Bodembeheer dit jaar prioriteit gekregen. Het nieuwe bodembeleid sluit aan bij de spelregels van de Omgevingswet. Het maakt het voor de gemeente mogelijk de bodemtaken waarvoor ze door de Omgevingswet verantwoordelijk wordt uit te voeren. Als de Omgevingswet ingaat, wordt ook het geactualiseerde bodembeleid van kracht. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | De gemeente is verplicht de uitvoering van de milieutaken uit te besteden aan de Omgevingsdienst. (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Voor de overige taken is sprake van vrijwillige deelname aan de gemeenschappelijke regeling. Dat laatste betekent echter niet, dat aanpassen van het takenpakket van de ODIJmond (vrijwillige deelname) zonder gevolgen is. Dat vraagt te allen tijde om een zorgvuldig en gezamenlijk proces. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Uittreding kan slechts plaatsvinden nadat het algemeen bestuur in overleg met de deelnemer die wenst uit te treden de financiële en overige gevolgen van de uittreding heeft bepaald. Ten aanzien van de frictiekosten bij uittreding wordt verwezen naar de bepaling hierover in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Planning en control Inhoudelijke kaders | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Dit is 35,14%. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 354 | 481 |
Vreemd vermogen | 7.891 | 7.804 |
Resultaat | 0 | 0 |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 1.819 | 1.819 |
Toelichting financiële gegevens | Bedragen op basis van de Begroting 2022. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Voor de taakstelling vanaf 2022 zijn diverse oplossingen geïnventariseerd die in het kader van de begroting met het college en de raad worden besproken. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Op basis van de onderkende risico’s is het benodigde weerstandsvermogen gesteld op € 467.230. Eind 2021 is het weerstandsmogen op het gewenste peil gebracht. Tegelijkertijd is de wereld van de Omgevingsdienst in bweging. In opdracht van het rijk wordt op dit moment gewerkt aan de verbetering van het VTH-stelsel milieu. De Omgevingsdiensten spelen de sleutelrol in dat stelsel. Een speciale commissie (commissie van Aartsen) heeft tien verbeterpunten opgesteld. Slechts een deel van de verbeterpunten heeft ook betrekking op de ODIJmond. Eén van de voorstellen van de commissie is het gelijktrekken van de basisuurprijs van de Omgevingsdiensten. Dat is een risico voor de gemeente, omdat de ODIJmond op dit moment het laagste basisuurtarief in Nederland heeft. Het zou kunnen dat we in de toekomst meer moeten gaan betalen voor dezelfde diensten. |
ReinUnie | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Heemskerk | |
Website | Geen | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Dinjens en Steijn | |
Behartigd openbaar belang | De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd samenwerking op het gebied van afvalverwerking en reiniging. | |
Visie op de verbonden partij | Het beheren en naleven van deze huur-, financieringsovereenkomsten zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling. | |
Beleidsverslag 2022 | In 2022 heeft ReinUnie een rol gespeeld in het gezamenlijk evalueren van de afzonderlijke dienstverleningsovereenkomsten die de deelnemende gemeenten elk hebben met HVC voor de inzameling van huisvuil en reinigen openbare ruimte. Dat betrof een vrijwillige samenwerking vanwege gemeenschappelijke onderdelen die de DVO's hebben. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | In de regeling is opgenomen dat gemeenten dit in onderlinge overeenstemming regelen. Dat zal gaan om de financiële gevolgen. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Door de gemeenteraad vooraf te informeren over de verschillende onderwerpen die spelen. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | 47% | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 2 | 2 |
Vreemd vermogen | 2.940 | 2.724 |
Resultaat | 1 | 0 |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 9 | 9 |
Toelichting financiële gegevens | De cijfers zijn gebaseerd op de Begroting 2023. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Per 1 Januari 2022 was de Algemene reserve € 917. Per 31 december is het geschatte eigen vermogen gelijk. ReinUnie heeft dus een bescheiden Algemene reserve. Eventuele tegenvallers die niet door de algemene reserve kunnen worden opgevangen, worden door de deelnemers opgevangen middels een grotere bijdrage in het volgende boekjaar. Op grond van de gemeenschappelijke regeling ReinUnie is er geen voorschrift over de minimale of maximale Algemene reserve. |
Centraal Nautisch Beheer | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Het CNB is een Bedrijfsvoering organisatie. Deze kent een enkelvoudig bestuur. De gemeente benoemd een bestuurder (wethouder) in het Dagelijks bestuur en 3 (raadsleden) in het Algemeen bestuur. | |
Behartigd openbaar belang | Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Velsen en het Noordzeekanaalgebied. | |
Visie op de verbonden partij | Intensieve samenwerking komt ten goede aan de veiligheid op het Noordzeekanaal en verminderd de administratieve lasten van de ondernemers. | |
Beleidsverslag 2022 | ||
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | De gemeente neemt vanaf 1994 op verzoek van Rijk en Amsterdam en met het oog op het gezamenlijke doel deel in de Gemeenschappelijke Regeling. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Eventuele uittreding is uit bestuurlijk oogpunt kwestieus, omdat CNB een gemeenschappelijk regionaal doel dient. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Dat kan eventueel door (naast begroting en jaarrekening) voorafgaande aan belangrijke of strategische besluitvorming, een informatieve sessie te organiseren. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Geen financieel belang. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | n.b. | n.b. |
Vreemd vermogen | n.b. | n.b. |
Resultaat | n.b. | n.b. |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting financiële gegevens | De uitvoering van de taken van het CNB vallen organisatorisch binnen de organisatie van Haven Amsterdam in een aparte divisie havenmeester (DHM). De opzet van de gemeenschappelijke regeling is zo dat het exploitatie resultaat gedragen wordt door het Havenbedrijf Amsterdam. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Niet van toepassing. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Niet van toepassing. |
IJmond Werkt! | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk en gemeente Velsen. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Verwoort en Wethouder Steijn | |
Behartigd openbaar belang | IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de 3 IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJmond Werkt! verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep en de mensen met een indicatie Nieuw Beschut Werk. | |
Visie op de verbonden partij | De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat. | |
Beleidsverslag 2022 | De gemeenschappelijke regeling is begin 2022 aangepast in verband met de uittreding van de gemeente Uitgeest. Re-integratie Sociale Werkvoorziening (Wsw) en Beschut Werk Mensen met een indicatie voor beschut werk hebben een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en willen graag werken. Omdat zij veel begeleiding nodig hebben is werken in een gewoon bedrijf niet mogelijk. In 2022 zijn er totaal 7 beschut werkers ingestroomd en 7 vertrokken, bijvoorbeeld door verhuizing. Daarmee heeft IJmond Werkt! eind 2022 44 beschut werkers in dienst die wonen in de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | In november 2020 is door gemeente Uitgeest besloten, dat zij per 1 januari 2022 zullen uittreden. De gemeente Uitgeest heeft een bijdrage van € 371.000 betaald als vergoeding voor de schadelast van de uittreding. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | De informatievoorziening heeft in 2022 vorm gekregen door de samenwerking op het gebied van beleid en financiën te intensiveren. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Het belang van de gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners voor de Re-integratie activiteiten, in 2022 komt dit uit op 45,8% (inwonersaantal per 01-01-2021). | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 1.733 | 1733 |
Vreemd vermogen | 1.835 | 1.835 |
Resultaat | - | - |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 6.840 | 6.840 |
Toelichting financiële gegevens | Bron: Begroting 2022 en Meerjarenraming 2023 tot en met 2025 van de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! Het betreft hier een initiële begroting op hoofdlijnen, waarbij de uittreding van Uitgeest nog niet is verwerkt, omdat de gevolgen hiervan nog niet zijn bepaald. De bijdrage wordt conform de gemeenschappelijke regeling bepaald op een in voldoende mate bekostigend bedrag dat is gebaseerd op de begroting van IJmond Werkt en het aandeel per gemeente gebaseerd op het aantal inwoners. Het eigen vermogen bestaat uit € 500.000 Algemene reserve en overige reserves voor onder andere huisvesting Trompet en groenvoorziening Heemskerk en herstructurering WSW. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Er is geen sprake van een (opgelegde) bezuiniging. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? |
|
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Website | https://www.leerplein-mzk.nl | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder J. Verwoort | |
Behartigd openbaar belang | Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente. | |
Visie op de verbonden partij | Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan. | |
Beleidsverslag 2022 | In 2022 is onverminderd uitvoering gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat 1 actueel en volledig bestand van alle 4- tot 27-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie en dergelijke waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Uit de gemeenschappelijke regeling volgt dat het gemeenschappelijk orgaan de financiële en overige gevolgen van uittreding regelt. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Het jaarverslag wordt aan de raad aangeboden. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude is door een gemeentelijke fusie per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke regeling schoolverzuim en VSV. Deze uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over 5 jaar afgesproken; deze afkoopsom zal worden ingezet de komende 5 jaar om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6 van de GR). | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 40 | 40 |
Toelichting financiële gegevens | De bijdragen zijn gebaseerd op de herziene Begroting 2023 en de Meerjarenbegroting 2024 tot en met 2027. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Niet van toepassing. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Niet van toepassing. |
Noord-Hollands Archief | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeente Haarlem en gemeente Velsen. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Verwoort | |
Behartigd openbaar belang | Het behartigen van de belangen van de minister en de gemeenten bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en de collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Holland en in de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten. Het Noord-Hollands Archief is ingesteld om archieven te bewaren voor het Rijksarchief in Noord-Holland en de gemeenten in de regio Kennemerland en deze voor het publiek toegankelijk te maken en houden. Het Noord-Hollands Archief zet hierbij ook in op het digitaliseren van archieven en beeldcollecties. Veelgevraagd en kwetsbaar materiaal wordt voor een breed publiek beschikbaar gemaakt. | |
Visie op de verbonden partij | Het Noord-Hollands Archief voert de wettelijke taak van beheer van archieven uit voor de gemeente. Het archief wordt ontsloten zodat zoveel mogelijk mensen kunnen kennismaken met de collectie en archieven. | |
Beleidsverslag 2022 | De uitvoering is in 2022 conform beleidsplan geweest. In 2022 is gestart met de voorbereidingen in het kader van de wijziging van de Wet GR. Daarnaast wordt geanticipeerd op de uittreding van het Rijk (OCW) uit alle Regionaal Historische Centra, waaronder het NHA. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Dit is niet onderzocht. De gemeente zal, indien zij niet tevreden is over de geleverde dienstverlening, een andere oplossing moeten zoeken voor het beheer van haar archieven. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Niet van toepassing. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Jaarlijkse financiële bijdrage in de kapitaallasten en het archiefbeheer. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 1848642 | 1875548 |
Vreemd vermogen | 1637 | 1535 |
Resultaat | 312 | - |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 375 | 375 |
Toelichting financiële gegevens | Omdat de cijfers over 2022 nog niet definitief zijn vastgesteld, is gebruik gemaakt van de laatst vastgestelde begroting: 2023. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Niet van toepassing. |
Veiligheidsregio Kennemerland | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Burgemeester Dales en wethouder Steijn | |
Behartigd openbaar belang | Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg:
| |
Visie op de verbonden partij | Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. | |
Beleidsverslag 2022 | In 2020 en 2021 stond de VRK in crisis stand vanwege de coronacrisis. Dit jaar was er een nieuwe crisis vanwege de enorme vluchtelingenstroom als gevolg van de Russisch-Oekraïense Oorlog. In 2022 is er een herzien rampenbestrijdingsplan Tata Steel vastgesteld. En zijn er op verschillende onderwerpen multi-scenariokaarten ontwikkeld. Het Incidentbestrijdingsplan Noordzeekanaalgebied (IPB NZKG) wordt 1 keer per 2 jaar getoetst en aangepast. Het IPB NZKG betreft een boven regionaal plan over de multidisciplinaire samenwerking bij incidenten op en rondom het Noordzeekanaalgebied. In 2021 vond een toetsing plaats en zijn de wijzigingen vastgesteld. Daarnaast zijn het Dekkinsplan 2023-2026, het Regionaal Beleidsplan Crisisbeheersing en het Regionaal Risicoprofiel 2023 voorlopig vastgesteld door de CRK. Deze zullen in 2023 langs de raad gaan. Begin 2022 heeft het VRK-bestuur een verkenning laten doen naar de governance van de VRK. Dit resulteerde in een voorzet voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en een voorzet voor 5 reglementen. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Het belang van de gemeente Velsen is onveranderd. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 4.568 | 4.069 |
Vreemd vermogen | 48.873 | 47.723 |
Resultaat | 31 | 319 |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 8.109 | 8.109 |
Toelichting financiële gegevens | De financiële gegevens zijn overgenomen uit de Begroting 2022-2025 en de 2e Bestuursrapportage 2022 van de VRK. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | De Veiligheidsregio heeft haar risico’s geïnventariseerd en gekwantificeerd voor een totaal bedrag van € 5 miljoen. Hierop zijn diverse beheersmaatregelen ontwikkeld. De VRK hanteert een weerstandsratio van 0,7 uitgaande van de situatie dat de deelnemende gemeenten een deel van het risicodragerschap voor hun rekening nemen. |
Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Leiden | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Zoeterwoude en het Hoogheemraadschap van Rijnland | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Verwoort | |
Behartigd openbaar belang | De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is een samenwerkingsverband op het gebied van belastingen. De BSGR voert namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen uit. Ook stelt de BSGR de hoogte van de WOZ-waarde voor alle onroerende zaken in deze gemeenten vast. Voordeel van de samenwerking is dat inwoners en bedrijven van de deelnemende gemeenten zoveel mogelijk 1 gezamenlijke aanslag voor de gemeentelijke en waterschapsbelasting ontvangen. | |
Visie op de verbonden partij | De samenwerking vergroot de continuïteit, kwaliteit en betrouwbaarheid van de belastingwerkzaamheden en verbetert de dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Ook leidt dit tot lagere kosten voor de deelnemende gemeenten. | |
Beleidsverslag 2022 | De BSGR heeft de werkzaamheden conform uitgevoerd. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | De gemeenteraad heeft in 2020 besloten vanaf 1 januari 2021 alle gemeentelijke belastingwerkzaamheden onder te brengen bij de BSGR. De deelname is vrijwillig. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Gedurende de eerste 5 jaren na de datum van toetreding (1-1-2021) is het niet mogelijk om uit te treden. Bij uittreden geldt een minimale opzegtermijn van 1 jaar en zal door een onafhankelijke registeraccountant een liquidatieplan opgesteld worden. Dit plan wordt met ten minste 3/4 meerderheid van stemmen vastgesteld door het Algemeen bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend en moeten binnen 6 maanden na uittreden worden voldaan. De kosten van het opstellen van het liquidatieplan komen voor rekening van de deelnemer die het voornemen heeft om uit te treden. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Op dit moment vindt er 4 keer per jaar overleg plaats met de gemeentelijke regie-functionarissen. Daarnaast is er 4 keer per jaar een vergadering van het algemeen bestuur, waarbij de wethouder het bestuur vertegenwoordigt. Jaarlijks wordt de raad in de gelegenheid gesteld om haar zienswijze op begroting (en jaarrekening) van de BSGR te geven. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Bijdrage op grond van Begroting 2022 is € 1.182.359 en dat is 8.74% van de totale (begrote) deelnemersbijdragen. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 665 | 695 |
Vreemd vermogen | 5.746 | 5748 |
Resultaat | 0 | 0 |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 1.050 | 1.050 |
Toelichting financiële gegevens | De financiële gegevens zijn overgenomen uit de Begroting 2022. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Er zijn geen taakstellingen opgenomen. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Binnen de BSGR is een gestructureerd risicomanagement model ontwikkeld tot uiting komend in een ISAE controleraamwerk. Met behulp van dit model is een totaal gewogen risicobedrag berekend van € 1,2 miljoen. Dit berekende risico is voor de helft het gevolg van een forse toename van de te verwachten aantallen no cure no pay bezwaren met de bijbehorende proceskostenvergoedingen in de komende jaren. De andere helft is het vervangen van de belastingapplicatie. |
Kennemerstrand N.V. | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | IJmuiden | |
Website | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Deelnemende partijen | Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Diepstraten en wethouder Verwoort | |
Behartigd openbaar belang | Het verkrijgen, houden, onderhouden, ontwikkelen terrein en exploiteren van (beperkte) rechten op een door de Staat der Nederlanden in erfpacht uit te geven terrein (aangeduid als duin-midden-gebied en centrumgebied), gelegen ten zuiden van de zuidpier te IJmuiden, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten dat. Het verrichten van al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. | |
Visie op de verbonden partij | Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein. | |
Beleidsverslag 2022 | ||
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Niet van toepassing. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Niet van toepassing. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Het belang van de gemeente Velsen is 102 aandelen A (€ 31.797) - 51% | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | -1 | n.b. |
Vreemd vermogen | 114 | n.b. |
Resultaat | 6 | n.b. |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting financiële gegevens | Kennemerstrand N.V. heeft een 100% deelneming in Kennemermeer B.V. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | ||
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | De (gemeentelijk) directeur heeft het signaal afgegeven dat de middelen van Kennemerstrand N.V./Kennemermeer B.V. onvoldoende zijn om aan alle verplichtingen in het kader van de ontwikkeling van Kustplaats IJmuiden aan zee te kunnen voldoen. |
Zeehaven IJmuiden N.V. | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | IJmuiden | |
Website | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Deelnemende partijen | Bedrijven gevestigd in het havengebied, gemeente Velsen, Provincie Noord-Holland, gemeente Katwijk | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | De gemeente benoemt een van de 5 commissarissen. | |
Behartigd openbaar belang | Het beheren, ontwikkelen en exploiteren van het havengebied en de havenfaciliteiten en de weginfrastructuur ten dienste van de gevestigde ondernemingen, alsmede de visafslag ten dienste van de reders/aanvoerders en de groothandelaren. | |
Visie op de verbonden partij | Invloed aanwenden om in het havengebied de gewenste economische ontwikkeling tot stand te brengen en daartoe in het regionale en nationale zeehavennetwerk medewerking en steun verwerven en afstemming met omliggende woongebieden en het IJmuiderstrand. De directie van Zeehaven IJmuiden N.V. en de wethouders Economische zaken en Ruimtelijke ordening voeren hiertoe regelmatig overleg. | |
Beleidsverslag 2022 | Binnen de kernsectoren Food, Energy en Leisure de positie van Zeehaven te versterken. Daarbinnen is met name offshore wind een belangrijk onderwerp. In de zomer van 2021 is gestart met de installatiewerkzaamheden op zee voor het Windpark Hollandse Kust Zuid. Zodra de eerste turbines draaien worden deze beheerd en onderhouden vanuit de IJmondhaven. Na Hollandse Kust Zuid staat als volgende ontwikkeling het Windpark Hollandse Kust Noord voor de deur. Met de realisatie van de Energiehaven kan daar nog beter op ingespeeld worden. Zeehaven wil een substantieel deel van deze nieuwe economie naar zich toe trekken. Daarvoor wordt binnen de regio met andere havens samengewerkt. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | De raad besloot in 1989 bij de oprichting van de NV tot de participatie casu quo tot de aankoop van aandelen. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Het ontstaan van frictiekosten bij eventuele uittreding is afhankelijk van de wijze waarop de gemeente in staat is haar aandeel in de NV over te dragen. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Via het houden van aparte informatiesessies en bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek aan het havengebied kan de informatievoorziening aan het college en de raad worden verbeterd. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | € 816.804 aan aandelen, 16,9% van het aandelenkapitaal. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 26.954 | n.b. |
Vreemd vermogen | 32.561 | n.b. |
Resultaat | 1.742 | n.b. |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting financiële gegevens | Borg € 8.475.000 a.g.v. aflossing (jaarrek.stond nog op € 9 miljoen). | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Niet van toepassing. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Gemeente is aandeelhouder voor 16,9% van het aandelenkapitaal. Daarnaast is er een borgstelling van de gemeente aan Zeehaven IJmuiden voor de IJmondhaven van € 8.475.000. |
Bank voor Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG) | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Website | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Deelnemende partijen | De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, 11 provincies en een Hoogheemraadschap. De Gemeente Velsen bezit 280.410 aandelen. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Vertegenwoordiger Algemene vergadering van aandeelhouders: J. Verwoort | |
Behartigd openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50). | |
Visie op de verbonden partij | De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. De BNG heeft Duurzaamheid hoog op de agenda. | |
Beleidsverslag 2022 | Per 31 december 2022 zijn de aandelen nog steeds in ons bezit. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Binnen de planning- en controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 636.222,55. Dat is tevens het risicobedrag. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | € 5.062.000 | € 4.615.000 |
Vreemd vermogen | € 143.995.000 | € 107.459.000 |
Resultaat | € 236.000 | € 300.000 |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting financiële gegevens | De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal), de vervanging van Euribor en Eonia en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk). | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Niet van toepassing. |
NV HVC | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |
Website | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Deelnemende partijen | 44 gemeenten en 6 waterschappen | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Dinjens | |
Behartigd openbaar belang | De gemeente Velsen is aandeelhouder. HVC verwerkt en verhandelt het huishoudelijk afval van haar aandeelhouders en is duurzame energieleverancier. | |
Visie op de verbonden partij | De deelname in HVC heeft als doel het tegen de acceptabele kosten verwerken van restafval en GFT afval. | |
Beleidsverslag 2022 | Als aandeelhouder heeft Velsen in 2022 restafval en GFT door HVC laten verwerken en staat garant voor de financiële verplichtingen van HVC. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Uittreden uit HVC is complex. Het meest complex is het overdragen van de verplichting huisvuil aan te leveren. Die verplichting kan alleen aan aandeelhouders overgedragen worden. Vergelijkbaar geldt overdracht van de lopende garantstelling voor leningen van HVC. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Huidige informatieniveau is op orde. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Velsen heeft 132 aandelen van de totaal 2.914 die er zijn uitgegeven. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 168.741 | nb |
Vreemd vermogen | 845.514 | nb |
Resultaat | 26.369 | nb |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | Geen | Geen |
Toelichting financiële gegevens | Op basis van het aandeelhouderschap staat Velsen garant voor leningen van HVC. Daarvoor ontvangt Velsen een garantstellingprovisie van 1%. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | ||
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | De garantstelling voor HVC is opgenomen in de risicoparagraaf van Velsen. |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Website | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Deelnemende partijen | Provincie Noord-Holland, ontwikkelbedrijf Noord-Holland Noord: Amsterdam, Amstelveen, Alkmaar, Beverwijk, Den Helder, Dijk en Waard, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Hoorn, Hollands-Kroon, Landsmeer, Ouder-Amstel, Purmerend, Schagen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Verwoort vertegenwoordigt de gemeente bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Velsen is bestuurlijk vertegenwoordigd in de MRA/platform Economie door wethouder Verwoort via de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Hier wordt de beleidsontwikkelingen rondom de ROM besproken. | |
Behartigd openbaar belang | Stimuleren MKB, innovatie, energietransitie, circulaire economie en duurzaamheid. | |
Visie op de verbonden partij | Met een regionaal investeringsfonds wordt er een gat gedicht tussen subsidies en private investeringen. Omdat veel innovatieve en duurzame investeringen moeilijker voor financiering in aanmerking komen, wordt hiermee een gat gedicht. In Velsen moet er op het vlak van duurzaamheid een flinke slag worden geslagen nog. Hiermee bieden we een faciliteit voor de bedrijven om die omslag sneller te maken. Een belangrijke randvoorwaarde voor verdere innovaties en transities. | |
Beleidsverslag 2022 | ||
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | ||
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | ||
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Op de gemeentelijke balans van 2021 zijn aandelen in de ROM Inwest opgenomen voor een bedrag van € 1.800. In 2022 is een aanvullende storting gedaan van € 180.000. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | nvt | nnb |
Vreemd vermogen | nvt | nnb |
Resultaat | nvt | nnb |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | nvt | nvt |
Toelichting financiële gegevens | De ROM is opgericht in 2021, er is sprake van een verlengd boekjaar. Daarom is er voor 2021 geen sprake van een jaarrekening, die voor 2022 is nog niet bekend. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | ||
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? |
Sport, Recreatie en Onderwijsvoorziening B.V. (SRO Velsen) | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Amersfoort | |
Website | www.sro.nl/www.sportloketvelsen.nl | |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Deelnemende partijen | N.V. SRO en gemeente Velsen | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Diepstraten | |
Behartigd openbaar belang | N.V. SRO is een organisatie die in meerdere gemeenten in Nederland uitvoering geeft aan het gemeentelijke sport(accommodatie)beleid. SRO Velsen B.V. verzorgt het beheer, onderhoud en exploitatie van gemeentelijke binnensportaccommodaties (onder andere gymzalen en sporthallen) en buitensportaccommodaties en het gemeentelijk zwembad voor de gemeente Velsen. Tevens geven zij invulling aan diverse sportstimuleringsactiviteiten en -projecten. | |
Visie op de verbonden partij | N.V. SRO is een ervaren en professionele partner op gebied van beheer, onderhoud en exploitatie van sportvoorzieningen en het organiseren van sportstimuleringsactiviteiten. | |
Beleidsverslag 2022 | Niet van toepassing. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | De gemeente Velsen heeft samen N.V. SRO te Amersfoort deze joint venture opgericht om de doelstelling zoals hierboven genoemd te realiseren. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Niet van toepassing. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Niet van toepassing. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | ||
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Vreemd vermogen | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Resultaat | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Toelichting financiële gegevens | Niet van toepassing, | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Niet van toepassing. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Niet van toepassing. |
Stichting Halt | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Amstelveen | |
Website | ||
Rechtsvorm | Stichting | |
Deelnemende partijen | Gemeente Bloemendaal, Beverwijk, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Niet van toepassing. | |
Behartigd openbaar belang | Halt is verantwoordelijk voor de zogenoemde Haltafdoeningen (alternatieve afdoening voor straffen van jeugdigen) conform de landelijke, door het Openbaar Ministerie, vastgestelde regels. Het doel van Halt is om vandalisme en andere vormen van jeugdcriminaliteit te voorkomen, te bestrijden en de oorzaken weg te nemen die tot dit gedrag onder de jeugd leiden. Om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen biedt Halt maatwerk en kijkt naar de individuele situatie van de jongere. In de gemeente Velsen geeft Halt hier onder andere invulling aan door voorlichting te geven in het basis- en voortgezet onderwijs op het gebied van jeugdcriminaliteit, online veiligheid, invloed van de groep en overlast rond de jaarwisseling. Halt participeert ook in netwerken en incidentele netwerkactiviteiten; bijvoorbeeld doorverwijzingen naar Halt bij vuurwerkovertredingen. | |
Visie op de verbonden partij | Halt wordt ingezet om grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. De gemeente neemt voor dit doel jaarlijks uren af, bestemd voor preventieve activiteiten. | |
Beleidsverslag 2022 | De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst met Halt. In 2022 heeft de gemeente € 33.820 aan Halt betaald; de bezuiniging van € 10.000 in 2021 is teruggedraaid. Een belangrijke taak van Halt is het geven van voorlichting op basisscholen en middelbare scholen. Die voorlichting gaat bijvoorbeeld over groepsdruk, jeugdoverlast of vuurwerk. In 2022 zijn er nieuwe lessen ontwikkeld over gedrag online, online fraude en cybercriminaliteit en, in samenwerking met Noord-Holland Samen Veilig, een les over kosten van snel geld verdienen/weerbaar tegen ondermijning. Het doel is grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. Ook doet Halt mee aan de aanpak van jeugdoverlast en aan de overleggen met veiligheidscoördinatoren van scholen over veiligheid in en om scholen. Halt is tevens verantwoordelijk voor de zogenoemde Haltafdoeningen (alternatieve strafafdoening bij jeugdigen) conform de landelijke, door het Openbaar Ministerie, vastgestelde regels. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Er is sprake van vrijwillige deelname. | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Velsen heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Stichting Halt. Opzegging kost geld tenzij aan de voorwaarden voor opzegging uit de DVO wordt voldaan. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Indien gewenst kan de raad eerder dan in het jaarverslag worden geïnformeerd door middel van een collegebericht. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Niet van toepassing. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | n.b. | n.b. |
Vreemd vermogen | n.b. | n.b. |
Resultaat | n.b. | n.b. |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 24 | 24 |
Toelichting financiële gegevens | € 33.820 is bestemd voor het afnemen van diverse preventieve activiteiten. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Niet van toepassing. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Niet van toepassing. |
Winkelstichting Plein ’45 | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | IJmuiden | |
Website | ||
Rechtsvorm | Stichting | |
Deelnemende partijen | Gemeente Velsen | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Het bestuur van de stichting bestaat uit ten minste 5 en ten hoogste 7 bestuurders, waarvan er 1 wordt voorgedragen door het college van B&W, te weten de heer B. van Zijl. | |
Behartigd openbaar belang | Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen. | |
Visie op de verbonden partij | Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen. | |
Beleidsverslag 2022 | ||
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Vrijwillige deelname (zie artikel 5, lid 2a). | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Nihil. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Het college ontvangt op grond van artikel 15, lid 7, de door het bestuur van de Winkelstichting vastgestelde jaarstukken. Deze kunnen ter informatie aan de raad worden aangeboden. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | Het bestuur van de stichting besluit tot het al dan niet opheffen van de stichting. Bij opheffen zal het bestuur alle bezittingen, inclusief lusten en lasten, om niet aanbieden aan de gemeente. | |
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 3.976 | n.b. |
Vreemd vermogen | 3.604 | n.b. |
Resultaat | 339 | n.b. |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting financiële gegevens | De Jaarrekening 2021 is door de Winkelstichting Plein 1945 op 14 oktober 2022 formeel aangeboden aan het college. Het eigen vermogen van de stichting is ultimo 2021 € 4 miljoen, het vreemd vermogen € 3,6 miljoen. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Niet van toepassing. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Niet van toepassing. |
Stichting Rijk | ||
---|---|---|
Bestuurlijk | ||
Vestigingsplaats | Heemstede | |
Website | www.stichtingrijk.nl | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Deelnemende partijen | Gemeente Velsen en 15 andere gemeente in Noord en Zuid-Holland en Utrecht | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Algemeen directeur Koen Radstake | |
Behartigd openbaar belang | Het bevorderen van de doelmatigheid, rechtmatigheid en kwaliteit van de wijze van besteding van overheidsmiddelen met name ten behoeve van haar aangeslotenen, door het optimaliseren van inkoop en contractuitvoeringsprocessen. Zij faciliteert een regionaal inkoopbureau. | |
Visie op de verbonden partij | ||
Beleidsverslag 2022 | Niet bekend. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Vrijwillige deelname | |
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Belangrijk is op tijd aankondigen van de voorgenomen uittreding. Op dit moment minimaal 1 jaar van tevoren. Uitgangspunt is zowel de bedrijfsvoering van de Stichting Rijk als van de gemeente mogen niet al te zeer schade oplopen. De hoogte van het bedrag is niet vastgelegd. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Stichting Rijk maakt een jaarverslag en een jaarlijkse begroting. Tevens krijgt de contactpersoon inkoop kwartaaloverzichten ten behoeve van monitoren inzet uren. | |
Financieel | ||
Bedragen x € 1.000) | ||
(Wijziging) belang | ||
Financiële gegevens | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen | 1.084 | 1.084 |
Vreemd vermogen | 900 | 900 |
Resultaat | ||
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | -224 | -224 |
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn overgenomen uit de Jaarrekening 2021. De jaarrekening van 2022 is nog niet opgemaakt. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | De inzet van Stichting Rijk draagt bij aan het afsluiten van goede contracten en daarmee aan een optimale inzet van beschikbare financien. De uren van Stichting Rijk worden gemonitord, mocht daar ruimte in ontstaan dan zou dit een bezuiniging kunnen zijn. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | De hoogte van het weerstandsvermogen is gebaseerd op de te voorziene risico’s. |