Resultaat 2022
Begroting 2022
Het saldo van de Begroting 2022 kent het volgende verloop:
Tabel: Saldo Begroting 2022
Omschrijving | Bedragen x € 1.000 | V/N |
---|---|---|
Begroting 2022 | 98 | V |
1e Bestuursrapportage | 293 | V |
2e Bestuursrapportage | 641 | V |
Begroting per 31 december 2022 | 1.032 | V |
In de Begroting 2022 is uitgegaan van een voordeel van € 98 duizend. De 1e en 2e Bestuursrapportage 2022 laat een positief resultaat zien van in totaal € 934 duizend zien ten opzichte van de Begroting 2022. Dit betekent dat de gewijzigde Begroting 2022 een positief resultaat vertoont van € 1,03 miljoen.
Het boekjaar 2022 sluit af met een positief resultaat van € 19,06 miljoen. Het positieve resultaat in de Jaarrekening 2022 van € 19,06 miljoen bevat € 6,91 miljoen aan niet bestede incidentele middelen. Deze middelen worden gereserveerd om de activiteiten in het volgende begrotingsjaar af te kunnen ronden. Ook bevat het voor € 3,98 miljoen aan mutaties voortkomend uit de reguliere bedrijfsvoering, die nog niet in de Begroting 2022 waren opgenomen. Indien we deze 2 posten buiten het resultaat laten komen we uit een positief resultaat van € 8,17 miljoen.
Uitgaande van het positieve resultaat uit de gewijzigde Begroting 2022 van € 1,03 miljoen en afgezet tegen het incidentele positieve resultaat van € 8,17 miljoen komen we voor 2022 uit op een positief resultaat van € 7,14 miljoen ten opzichte van de gewijzigde Begroting 2022.
In dit hoofdstuk wordt het resultaat op hoofdlijnen toegelicht, een nadere toelichting is opgenomen in de Jaarrekening 2022 in het hoofdstuk Toelichting op het overzicht baten en lasten.
Indicatoren
In de jaarstukken zijn de wettelijke verplichte indicatoren opgenomen met de in 2022 gerealiseerde cijfers. Niet alle indicatoren zijn geactualiseerd in 2022. Dat wordt in de tabel aangegeven met nog niet bekend (nnb).
Tabel: Programmaoverzicht 2022 en resultaat 2022
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Programma | Begroting | Rekening | Begrotingsafwijking | |||||||
2022 | 2022 | 2022 | ||||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||
1 | Ondernemend en duurzaam Velsen | 17.415 | 15.684 | -1.731 | 15.931 | 15.632 | -299 | 1.484 | -52 | -1.432 |
2 | Vitaal en sociaal Velsen | 110.712 | 25.384 | -85.328 | 111.084 | 27.366 | -83.718 | -372 | 1.982 | -1.610 |
3 | Wonen en leven in Velsen | 30.369 | 6.597 | -23.771 | 30.726 | 8.654 | -22.073 | -357 | 2.056 | -1.699 |
4 | Burger en bestuur | 17.710 | 2.823 | -14.888 | 22.507 | 7.262 | -15.245 | -4.797 | 4.440 | 357 |
5 | Organisatie en financiën | 44.821 | 165.665 | 120.843 | 36.980 | 173.878 | 136.898 | 7.841 | 8.213 | -16.054 |
Totaal saldo van baten en lasten | 221.027 | 216.153 | -4.874 | 217.228 | 232.792 | 15.563 | 3.799 | 16.639 | -20.438 | |
Toevoeging aan reserves | 4.524 | 0 | 4.524 | 21.482 | 0 | 21.482 | -16.958 | 0 | -16.958 | |
Onttrekking aan reserves | 0 | 10.349 | 10.349 | 0 | 40.543 | 40.543 | 0 | 30.194 | 30.194 | |
Gerealiseerde Resultaat | 225.473 | 226.506 | 1.032 | 222.050 | 241.111 | 19.061 | 3.424 | 14.605 | 18.029 |
Resultaat op hoofdlijnen
Bedragen x € 1.000 | ||||
Nr. | Autorisatie | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|---|
Bestedingsvoorstellen | 6.907 | |||
Resultaatbestemmingen | 3.975 | |||
1 | 2.2 | BTW activeringsprojecten Participatiewet | 450 | |
2 | 2.2 | Jeugdhulp | 660 | |
3 | 3.1 | Subsidie wegen | 313 | |
4 | 4.1 | Voorziening pensioen wethouders | 1.300 | |
5 | 4.2 | Bouwleges | 830 | |
6 | 5.1 | BTW mengpercentage | 916 | |
7 | 5.1 | Algemene uitkering | 3.390 | |
8 | 5.1 | Opvang Oekraïense vluchtelingen | 1.174 | |
9 | 5.2 | Overhead | 274 | |
10 | 5.2 | Erfpachtgronden | 1.568 | |
11 | 5.2 | Subsidie SPUK sport | 320 | |
12 | 5.2 | Sportaccommodaties | 619 | |
13 | 5.3 | Grondexploitaties | 827 | |
Per saldo overig | 80 | |||
Totaal | 20.816 | 2.787 | ||
Saldo Jaarstukken 2022 Voordelig | 18.029 |
Hieronder volgt een analyse op hoofdlijnen van het rekeningresultaat ten opzichte van de gewijzigde begroting (nadat de budgetoverhevelingen en resultaatbestemmingen in mindering zijn gebracht) met betrekking tot de Jaarrekening 2022. In de analyse op hoofdlijnen zijn de grootste afwijkingen weergegeven die met name het resultaat van € 8,17 miljoen (€ 19,06 miljoen - € 6,91 miljoen - € 3,98 miljoen) bepalen. In de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening is per autorisatieniveau een gedetailleerde toelichting opgenomen.
Toelichting op de tabel
1. BTW activeringsprojecten Participatiewet (€ 450 duizend voordeel)
Dit heeft betrekking op de BTW op kosten van activeringstrajecten in het kader van de Participatiewet; na een definitieve rechterlijke uitspraak kon de BTW op deze kosten alsnog bij het BTW-compensatiefonds worden teruggevorderd.
2. Jeugdhulp (€ 660 duizend nadeel)
Dit betreft de overschrijding van kamertraining voor jeugdigen (fasehuis). Deze is mede het gevolg van het woningtekort. Het gebrek aan beschikbare woonruimte zorgt dat de doorstroming naar een zelfstandige woning voor deze jong-volwassenen stokt. Dit raakt ook de vraag naar gezinsbegeleiding; doordat jeugdigen langer thuis blijven wonen is gezinsbegeleiding langer noodzakelijk.
3. Subsidie Wegen (€ 313 duizend voordeel)
Voor groot onderhoud aan het Fietspad Parkweg/Amsterdamseweg en aan de Wustelaan is voor
€ 313 duizend aan subsidies ontvangen.
4. Voorziening pensioen wethouders (€ 1,3 miljoen nadeel)
Dotatie voorziening pensioen wethouders
Tijdens het wethouderschap en de daarop volgende eventuele uitkeringsperiode wegens werkloosheid bouwt een wethouder pensioen op bij gemeente Velsen onder het regime van de landelijke Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers regeling (APPA-regeling). Per 1 januari 2022 is de pensioenverzekering van (voormalig) bestuurders door ASR eenzijdig beëindigd. ASR zorgt nog wel voor het uitkeren van de tot nu toe opgebouwde pensioenen. Het is noodzakelijk om hiervoor in eigen beheer een voorziening te treffen. Uit de actuariële berekening voor de hoogte van de voorziening (€ 4,1 miljoen) is gebleken dat er een storting van € 1,6 miljoen noodzakelijk is naast het reeds opgebouwde bedrag bij ASR van € 2,5 miljoen. Er was een bedrag geraamd van € 300 duizend, waardoor een nadeel van € 1,3 miljoen is ontstaan.
5. Bouwleges (€ 830 duizend voordeel)
Het voordeel op de bouwleges is een saldo van hogere legesopbrengsten (€ 1,2 miljoen) en hogere lasten € 393 duizend). De baten van de bouwleges laat de laatste jaren een ontwikkeling zien waarbij het aantal kleinere vergunningaanvragen jaarlijks toeneemt terwijl het aantal grotere projectaanvragen afneemt. De grotere aanvragen hebben echter een substantieel financieel aandeel in de opbrengsten. De totale legesopbrengst bedraagt circa € 3,1 miljoen waarvan meer dan de helft (58%) betrekking heeft op 5 woningbouwprojecten.
6. BTW herrekening Mengpercentage (€ 916 duizend voordeel)
In december 2022 zijn correcties op de aangifte voor BTW-compensatie ingediend. Er heeft een nacalculatie plaatsgevonden voor de toe te rekenen BTW die gebaseerd is op een mengpercentage van alle activiteiten die de gemeente uitvoert. De uitkomst van deze herrekening heeft met terugwerkende kracht over 5 jaar geleid tot een voordeel van per saldo € 916 duizend.
7. Algemene uitkering (€ 3,39 miljoen voordeel)
De Algemene uitkering komt hoger uit dan begroot omdat de toevoegingen uit de September- en Decembercirculaire niet meer in de begroting zijn verwerkt. Ook is nog een hogere compensatie voor lagere leges-opbrengsten vanwege corona over 2021 toegekend.
8. Opvang Oekraïense vluchtelingen (€ 1,17 miljoen voordeel)
De hoogte van de vergoeding voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen was lange tijd onduidelijk. In 2022 is er efficiënt gewerkt op dit project door inhuur en eigen ambtelijke capaciteit. Dit blijkt niet toereikend te zijn geweest. Er zijn reguliere werkzaamheden blijven liggen. Deze zullen in 2023 moeten worden ingehaald. Dit zijn werkzaamheden op diverse afdelingen. Zo zijn er achterstanden ontstaan in meerdere vastgoeddossiers en zijn projecten binnen het Sociaal domein verschoven naar dit jaar.
Van het nog te ontvangen bedrag voor 2022 van € 1,92 miljoen wordt voorgesteld om € 750 duizend over te hevelen naar 2023 om de werkzaamheden in 2023 uit te kunnen voeren. Dit levert per saldo een voordeel op van € 1,17 miljoen voor 2022.
9. Overhead (€ 274 duizend voordeel)
Er zijn in 2022 meer baten ontvangen aan schade uitkering en verkoop van auto's.
Bij informatiebeveiliging is er een incidenteel voordeel, omdat een aantal activiteiten die gepland stonden voor 2022 nu in 2023 uitgevoerd worden.
10. Erfpachtgronden (€ 1,57 miljoen voordeel)
In 2022 zijn de grond- en erfpachtopbrengsten hoger dan begroot, omdat erfpachtcanons in december 2022 zijn afgekocht en er grond is verkocht. Dit levert een voordeel op.
11 SPUK sport en Corona compensatie huren (€ 320 duizend voordeel)
De hogere baten bij sportaccommodaties zijn het gevolg van een extra vergoeding op de BTW-kosten van sportactiviteiten en tevens werd nog een corona-compensatie ontvangen inzake kwijtgescholden huren over laatste kwartaal 2021 en eerste kwartaal 2022.
12. Sportaccommodaties (€ 619 duizend voordeel)
De lagere lasten voor sportaccommodaties worden verklaard doordat er minder onderhoud is gepleegd, omdat het niet noodzakelijk was om dit onderhoud in 2022 uit te voeren. Dit onderhoud wordt verschoven naar latere jaren. Voor wat betreft de hogere baten betreft dit compensatie van coronagelden.
13. Grondexploitaties (€ 827 duizend nadeel)
Het saldo van de grondcomplexen bedraagt € 827 duizend negatief. De reden hiervoor is dat de verliesvoorzieningen zijn verhoogd en de tussentijdse winstnemingen door extra uitgaven lager zijn dan begroot.