Bestedingsvoorstellen
Inleiding
Bij het vaststellen van de jaarstukken besluit de raad ook over de resultaatbestemming. Een onderdeel van deze bestemming is een budgetoverheveling van toegekende budgetten uit 2022 naar Begrotingsjaar 2023. De richtlijn van de BBV is in Velsen nader uitgewerkt in toetsingscriteria:
- Er heeft in het jaar expliciete besluitvorming door de raad plaatsgevonden.
- Het betreft incidenteel budget.
- Het geld is nog niet (volledig) uitgegeven.
- Geoormerkte ontvangsten.
Aan de raad wordt voorgesteld om in totaal € 6,91 miljoen aan budgetten over te hevelen naar 2023.
Toelichting bestedingsvoorstellen
Bedragen x € 1.000 | ||
Nummer | Omschrijving | Bedrag |
---|---|---|
1. Ondernemend en duurzaam Velsen | ||
1 | Klimaatgelden | 417 |
2 | Lokaal Klimaat akkoord | 93 |
3 | Pilot regisseur gezonde leefomgeving | 47 |
2. Sociaal en vitaal Velsen | ||
4 | Energietoeslag | 1.193 |
5 | Wijkteams | 100 |
6 | Jeugd en jongerenwerk | 59 |
7 | Preventie Jeugd | 139 |
8 | Activering participatiewet | 560 |
9 | Onderzoek gezondheidsklachten | 25 |
3. Wonen en leven in Velsen | ||
10 | Coronagelden cultuur | 25 |
11 | Implementatie Omgevingswet | 165 |
12 | Ideale buitendienst | 55 |
4. Burger en bestuur | ||
13 | Samenspel | 259 |
5. Organisatie en financiën | ||
14 | Beschikbare bedragen circulaires | 1.988 |
15 | Vergoedeingen opvang Oekraïnse vluchtelingen | 750 |
16 | Implementatie Omgevingswet | 200 |
17 | Aanbesteding financieel systeem | 100 |
18 | Applicatietransformatie | 350 |
19 | Online dienstverlening (Basisregistratie Ondergrond, open online, Who, Woo en zaakgericht werken) | 334,50 |
20 | Vergunningenarchief 1900-1990 | 47 |
Totaal bedrag | 6.906,50 |
Toelichting bestedingsvoorstellen
Programma ondernemend en duurzaam Velsen
1 Klimaatgelden (€ 417 duizend)
Deze financiële middelen zijn pas met de Meicirculaire door het Rijk vrijgegeven. Dit in combinatie met de omvangrijke taken die er al lagen en de krapte op de arbeidsmarkt was het gezien dit late tijdstip in het jaar niet mogelijk dit al volledig te benutten. Het is geoormerkt geld voor Klimaat & Duurzaamheid. Kort daarna werd ook de verdeling voor de rijksmiddelen voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid voor 2023-2030 bekend. Voor het gehele bedrag is een plan uitgewerkt. Dit wordt meegenomen in de 1e Bestuursrapportage/Perspectiefnota.
2 Lokaal Klimaat akkoord (€ 93 duizend)
Voor bomen die in het 1e kwartaal 2023 gepland staan is € 50 duizend gereserveerd. Deze zijn gekoppeld aan initiatieven vanuit de samenleving in 2022. Vanuit het Lokaal Klimaat Akkoord wordt voor elk duurzaam initiatief vanuit de samenleving namelijk een extra boom gepland in onze gemeente, vanwege het plantseizoen kon dit pas begin 2023 gerealiseerd worden.
Daarnaast is er budget nodig voor het onderhoud van deze bomen. Het resterend budget van € 43 duizend wordt deels gebruikt voor het planten van extra bomen en deels voor het onderhoud van deze bomen. Zoals ook is vastgesteld in het raadsvoorstel Ambitieniveau Lokaal Klimaatakkoord van 29 april 2021.
3 Pilot regisseur gezonde leefomgeving (€ 47 duizend)
In 2022 is de pilotopdracht nader uitgewerkt in een vacaturetekst voor de regisseur Gezonde Leefomgeving. De regisseur wordt nu geworven, maar er is nog geen kandidaat. De regisseur wordt aangesteld voor de duur van 2 jaar. Het project schuift iets door in de tijd, afhankelijk van het moment waarop we de vacature definitief in kunnen vullen..
Programma vitaal en sociaal Velsen
4 Energietoeslag (€ 1,19 miljoen)
We stellen het resterende budget van de energietoeslag over te hevelen naar 2023 voor het bestrijden van armoede en schulden. We willen in ieder geval inzetten op:
Openstaande aanvragen Energietoeslag 2022
Voor de beoordeling van de nog openstaande aanvragen en de uitkering van de energietoeslag 2022 (bedrag van € 1.300) verwachten nog circa € 500 duizend uit te geven.
De resterende middelen energietoeslag van € 693 duizend zetten we in voor de energietoeslag 2023 waarmee we inwoners met een laag inkomen ondersteunen in hun energiekosten
5 Wijkteams (€ 100 duizend)
In de Decembercirculaire van 2021 stelde het kabinet extra geld beschikbaar voor de wijkteams. De gemeente Velsen ontvangt € 167 duizend extra voor het Sociaal Wijkteam Velsen.
Het Rijk stelde dit geld beschikbaar om de toegang van Cliënten tot de gemeenschappelijke dienstverlening en ondersteuning stap voor stap te verbeteren. Dit budget is bij de 1e Bestuursrapportage 2022 toegekend en is in de loop van 2022 nog niet volledig besteed. We hevelen € 82 duizend over om de pilot “GGZ in de wijk” uit te breiden naar alle kernen van Velsen.
Nu is “GGZ in de wijk” er alleen in IJmuiden. Uit de evaluatie in september kwam naar voren dat uitbreiding naar de andere kernen van Velsen wenselijk is, zodat meer mensen met ggz problematiek geholpen en ondersteund kunnen worden. De gemeenten krijgen meer verantwoordelijkheid voor mensen met psychische problemen, waardoor preventie nog meer van belang is.
Daarnaast hevelen we € 18 duizend over om te besteden aan de bekendheid en zichtbaarheid van het Sociaal Wijkteam Velsen en het Contactpunt Sociaal Wijkteam Velsen. We zetten in op goede communicatie, zoals bijvoorbeeld de feestelijke opening van het Contactpunt Sociaal Wijkteam Velsen in Wijkcentrum de Stek, flyers, posters, kaarten, jaarverslag, reclame in bushaltehokjes, ontwerpen beeldmerk, enzovoorts.
6 Jeugd en jongerenwerk (€ 59 duizend)
Inmiddels zijn de maatregelen rondom corona zo goed als weg. We merken dit rondom de deels verminderde overlast van jeugd maar ook in hun behoeftes als het gaat om hun vrije tijdsbesteding.
In de afgelopen periodes zijn de jongerenontmoetingsplekken (JOPS) goed gebruikt door de jeugd. Dit leidde er toe dat de meeste JOPS toe zijn aan een opknapbeurt. Bij de meeste houdt dit een grote schoonmaak in en bij enkele betreft het reparaties. Daarnaast geven de jongeren aan dat zij behoefte hebben aan nog een JOP in IJmuiden. Met dit geld willen we dit graag realiseren.
Vanwege de toegenomen overlast in IJmuiden zetten we vanaf januari 2023 met een groepsaanpak problematische jeugd intensief in op een groep jongeren die al lange tijd flinke overlast veroorzaken. Dit gebeurt in groepsverband en veelal in grote groepssamenstellingen. Ten behoeve van de groepsaanpak willen we borden plaatsen die een samenscholingsverbod aangeven. We bestellen 5 borden die op de overlast hotspots worden geplaatst.
7 Preventie Jeugd (€ 139 duizend)
Vanuit preventie jeugd wordt ondersteuning georganiseerd voor jeugdigen die aanlopen tegen problemen bij het opgroeien, maar geen (specialistische) jeugdhulp nodig hebben. Deze groep is in de coronaperiode gegroeid en ook na corona zien we dat veel kinderen het lastig hebben. In 2022 zijn 2 pilots gestart met preventieve voorzieningen welke we op basis van de voorlopige resultaten in 2023 willen voortzetten en vanaf 2024 met nog aan te vragen structurele budgetten willen consolideren. Daarnaast merken we dat organisaties als het CJG en Socius, die als vooruitgeschoven post op scholen en ‘in het voorveld’ werkzaam zijn nog steeds veel en complexe vragen krijgen van jeugdigen en gezinnen. Voldoende capaciteit in het preventieve veld voorkomt doorverwijzingen naar het specialistische veld. Dit budget is belangrijk op die beschikbaarheid te kunnen garanderen.
8 Activering Participatiewet (€ 560 duizend)
Er zijn extra coronamiddelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld om mensen met een bijstandsuitkering te activeren en re-integreren naar werk. Door corona was het zowel in 2020 als 2021 een periode niet mogelijk mensen persoonlijk te spreken en activeringstrajecten te laten volgen. Dit betekent dat het extra budget en een deel van het reguliere budget voor activering nog niet benut kon worden. Tegelijkertijd is de problematiek voor mensen met (grote) afstand tot de arbeidsmarkt hierdoor groter geworden. Eind 2021 is een start gemaakt met een inhaalslag op het thema doelmatigheid die de komende jaren wordt doorgezet. Dat betekent extra inzet op gesprekken met cliënten en het inzetten van extra activerings- en re-integratietrajecten met als doel mensen waar mogelijk aan het werk te helpen. In 2022 heeft een aanbesteding plaatsgevonden voor het inkopen van activeringstrajecten voor de periode 2022-2024. Het budget is nodig om deze trajecten te kunnen bekostigen.
9 Onderzoek gezondheidsklachten (€ 25 duizend)
In het onderzoek worden de gezondheidsklachten van inwoners van de IJmond in kaart gebracht in relatie tot de vervuiling vanaf het terrein van Tata Steel. De lasten bedragen € 25 duizend.
Na het nodige overleg tussen de verschillende betrokken partijen is duidelijk geworden dat het onderzoek opschuift in de tijd en pas eind 2023 zal worden uitgevoerd. De reden hiervoor is dat het RIVM adviseert pas met dit onderzoek aan de slag te gaan op het moment dat een ander onderzoek van het RIVM, het Proof-of-Concept onderzoek, is afgerond. Met dit bestedingsvoorstel wordt geborgd dat het benodigde budget in 2023 beschikbaar blijft.
Programma wonen en leven in Velsen
10 Coronagelden cultuur (€ 25 duizend)
De € 25 duizend komt uit de Subsidieregeling coronasteun Cultuur 2022. Zoals aangekondigd in de Jaarrekening 2021 hebben we na de zomer 2022 de regeling over 2021 geëvalueerd.
Op basis hiervan is in het najaar 2022 een nieuwe regeling opgesteld. Deze regeling loopt door tot in 2023 doordat de regeling pas laat in het jaar van kracht is geworden. Om de regeling adequaat en zoals bedoeld uit te kunnen voeren is het belangrijk dat het restant van het budget nog in 2023 beschikbaar is.
11 Implementatie Omgevingswet (€ 165 duizend)
- Het betreft een incidenteel budget, dat in 2020 door de raad is toegekend om de Omgevingswet in te voeren.
- Het budget is meer specifiek bedoeld om aan wettelijke verplichtingen ter voorbereiding op de komst van de Omgevingswet te voldoen, namelijk:
- Te gaan werken met de nieuwe kerninstrumenten (Omgevingsvisie, Omgevingsplan, programma’s en Omgevingsvergunning).
- Onze dienstverlening en de participatie bij initiatieven in de fysieke leefomgeving te verbeteren.
- Alle daarop aansluitende werkprocessen aan te passen.
- Aan te sluiten op het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO).
- Een nieuw zaaksysteem aan te kopen, in te richten en in te voeren ondersteunend aan de nieuwe werkprocessen en aansluitend op het DSO.
- En grip te krijgen op de structurele gevolgen van de Omgevingswet (inhoudelijk maar ook financieel).
- We lopen in Velsen achter op de geprogrammeerde aanpak maar dat betekent niet dat de werkzaamheden niet moeten worden uitgevoerd.
- De vertraging in de werkzaamheden valt te verklaren door:
- Corona (vertraging Visie op Velsen werkt door in programma Omgevingswet onder andere bij de Omgevingsvisie).
- Toename aantal vergunningaanvragen (minder interne capaciteit voor de Omgevingswet).
- Landelijke vertragingen in de ontwikkeling van het DSO hebben gevolgen voor het tempo waarop we ons daarop kunnen voorbereiden.
- Toename aantal complexe projecten (prioriteringsdiscussie).
- Krapte op de arbeidsmarkt. Het is moeilijk om bestaande vacatures en extra krachten in te huren.
- Vertrek van specialistische kennis, onder andere op het gebied van het DSO.
- De ingangsdatum Omgevingswet is onlangs opnieuw uitgesteld naar 1 januari 2024. Velsen kan nog steeds op tijd klaar zijn met de voorbereidingen voor een zachte landing op de Omgevingswet.
12 Ideale buitendienst (€ 55 duizend)
In 2022 is nog een gedeelte van het budget Ideale Buitendienst beschikbaar. Het budget is bestemd voor een stuk huisvesting. Deze loods is al besteld voor € 45 duizend (exclusief eventueel meerwerk) maar wegens leveringsproblemen is er nog geen sprake van levering. De verwachting is dat de loods in mei/juni 2023 geplaatst kan worden. Graag overheveling van het budget van € 55 duizend naar 2023.
Programma burger en bestuur
13 Samenspel (€ 259 duizend)
Het ligt in de bedoelingen om het programma Samenspel In 2023 te kunnen beëindigen en de activiteiten van het programma voldoende te hebben geborgd in de staande organisatie. Daarvoor zijn er nog een aantal activiteiten en ondersteunende acties nodig.
Zo wordt er vanuit het programma voor het boekjaar 2023 financiële ondersteuning geboden voor de aanvulling van de uitbreiding van het aantal wijkverbinders tot 3 fte voor 2023. Vanuit ‘kleuren van de begroting’ is voor 2023 een lager bedrag beschikbaar gesteld dan voor de daaropvolgende jaren. Door de aanvulling vanuit het programma Samenspel kan direct voor 3 fte geworven worden en met een volledig team gestart worden.
Tevens wordt er binnen het programma Samenspel verder gewerkt aan het doorontwikkelen participatief en wijkgericht werken en dergelijke. Dit gebeurt binnen de sporen 2 en 4 van het programmaplan Samenspel. Deze doorontwikkeling vergt binnen het programma tevens extra ambtelijke inzet.
Indien deze financiële middelen niet ter beschikking komen dan is de kans reëel dat de doorontwikkeling van de wijkparticipatie geen of onvoldoende voortgang kent en daarmee loopt de continuïteit van het programma en de borging van de resultaten in de organisatie direct gevaar.
Programma organisatie en financiën
14 Beschikbare bedragen Decembercirculaire (€ 1,99 miljoen)
In de Decembercirculaire zijn onderstaande gelden beschikbaar gesteld ten behoeve van het voorkomen van armoede en schulden. Wij stellen voor deze gelden over te hevelen naar 2023.
Extra energietoeslag 2022
Vanuit de Decembercirculaire 2022 ontvingen wij € 1,78 miljoen om een extra energietoeslag van € 500 uit te kunnen keren. Deze toeslag kan gezien worden als een voorschot op de toeslag van 2023.
Vroegsignalering en bijzondere bijstand
Voor het bieden van gerichte hulp via vroegsignalering en bijzondere bijstand ontvingen we in december 2022 € 125 duizend. Deze middelen zetten we in om de komende jaren de vroegsignalering te versterken.
Implementatie Breed offensief
Voor de implementatie van het Breed Offensief ontvingen we incidenteel € 31 duizend in de Decembercirculaire. Deze middelen benutten we voor de actualisatie van de verordening(en) en beleidsregels.
Gezond In De Stad (GIDS) gelden
De GIDS gelden van € 18 duizend zijn bedoeld om middels een lokale aanpak gezondheidsachterstanden te verkleinen.
Begin 2022 is € 17,8 duizend ontvangen. Begin 2023 is een aanvraag gedaan voor het project Sportsquad in Velsen-Noord. Hierbij organiseren professionals wekelijks sportactiviteiten voor kinderen tot 14 jaar in de wijk, waarbij tegelijkertijd jongeren vanaf 14 jaar worden opgeleid om zelf ook activiteiten te organiseren en zichzelf te ontwikkelen. De kosten voor dit project zijn circa € 18 duizend. Wij stellen voor om dit van de GIDS gelden uit 2022 te financieren, daarvoor zijn ze immers bedoeld.
Bij de Decembercirculaire 2022 is nog eens € 32 duizend aan GIDS gelden ontvangen. Wij stellen voor om deze gelden in 2023 in te zetten voor de coördinator positieve gezondheid. Zij houdt zich bezig met verschillende initiatieven gericht op het verkleinen van gezondheidsverschillen, zoals JOGG, de gezonde school en stoppen met roken.
Kansrijke start
De middelen 2022 voor Kansrijke Start van € 32 duizend zijn in de Decembercirculaire overgemaakt. Voor 2022 hebben we € 13 duizend een deel uitgegeven. Voor 2023 moet een SPUK aangevraagd worden. Het plan hiervoor is echter nog niet gereed en moet door 2 partijen opgeleverd worden die nog in gesprek zijn. Voor de overbrugging hebben we de resterende € 19 duizend nodig om te voorkomen dat de uit te voeren taken stoppen.
Uitvoering Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)
In de Decembercirculaire ontvingen we incidenteel € 15 duizend voor de uitvoering van de Bbz. Deze gelden hebben we niet benut. Door de inflatie- en energieprijzen kan het zijn dat ondernemers zich tot de Bbz moeten richten. Daarom stellen we voor de € 15 duizend over te hevelen naar 2023.
15 Vergoedingen Oekraïense vluchtelingen (€ 750 duizend)
In 2022 is een vergoeding ontvangen voor Oekraïense vluchtelingen ontvangen. In 2023 blijft de opvang nodig. De gerealiseerde huisvesting is ingericht op opvang voor korte duur (noodopvang). Nu de situatie een langdurig karakter krijgt moeten voorzieningen hierop worden aangepast. De doelgroep focust zich steeds meer op een langer verblijf in Nederland. Dit vraagt om sociaal beheer en begeleiding van deze doelgroep. Zo wordt de zelfstandigheid en zelfredzaamheid vergroot. Hiernaast is ook het versterken van de sociale verbinding met de buurtbewoners een speerpunt.
Tevens zijn er nog diverse transitiepanden in opbouw waarvan nog onduidelijk is of de vergoeding van het Rijk (transitiekosten) toereikend is. Ook moeten we rekening houden met kosten als de gehuurde panden weer in originele staat moeten worden hersteld aan het einde van de huurperiode. Dit betreft bijvoorbeeld de panden op Plein 1945.
16 Implementatie Omgevingswet (€ 200 duizend)
Zie voor de toelichting bij 10.
17 Aanbesteding financieel systeem (€ 100 duizend)
Voor advies, begeleiding en ondersteuning bij de aanbesteding en implementatie van het nieuwe financieel pakket is geld aangevraagd in 2022. Door krapte in de markt is het niet gelukt om een externe tijdig te kunnen contracteren. Er is alleen een eerste adviesrapport opgeleverd. De resterende werkzaamheden moeten alsnog in 2023 uitgevoerd worden. Daarnaast is er in 2023 veel extra inzet nodig voor de implementatie van het nieuwe systeem en het vernieuwen van financiële processen binnen de gehele organisatie.
18 Applicatietransformatie (€ 350 duizend)
In 2022 is het traject applicatietransformatie gestart. Alle assessments zijn uitgevoerd, daarnaast zijn applicatiemigraties voorbereid. Er is echter voor de meeste migraties vertraging in verband met beperkte beschikbaarheid bij leveranciers voor de uitvoering. Deze zullen in het 1e en het 2e kwartaal plaats vinden. Daarmee vallen ook de kosten in 2023. De verwachting is dat we de uitvoering van alle migraties in 2023 kunnen doen waardoor de piek in het 1e halfjaar ligt qua kosten. Het budget van 2023 is nodig om alle applicaties rond de werkplek op tijd functionerend te krijgen in de cloud voor de overgang van beheer naar de backend van OGD met bijbehorende programma- en projectbegeleiding.
19 Online dienstverlening (€ 334,5 duizend)
Basisregistratie Ondergrond
De Basisregistratie Ondergrond is in opbouw en de landelijke invoering van tranche 3 en tranche 4 heeft in totaal 1 jaar vertraging opgelopen. Dit is ontstaan omdat landelijke overheid technische invoeringsproblemen heeft. Het betreft een incidenteel budget wat nog niet is uitgegeven voor wettelijk verplichte taken.
Implementatie website (Open Online)
De basisimplementatie van de website www.open.online (Open Online) voor € 11,5 duizend is afgerond. Het maatwerk voor de website is vertraagd waardoor het restant budget in 2023 wordt gebruikt. Velsen neemt deze website via Dimpact af. De leverancier van Dimpact heeft vertraging in het project opgelopen, waardoor het maatwerk later start. Het maatwerk voor Velsen betreft onder andere Koppeling met VRK noodbanner en Zoekfilter naar wens van Velsen inrichten.
Wet hergebruik overheidsinformatie (Who)
De Who hangt inhoudelijk samen met de Woo. Daarom is initieel gekozen om de Who gelijktijdig uit te voeren met de Woo. De Woo loopt echter vertraging op (zie bestedingsvoorstel Woo).
Daarom starten we de Who apart van de Woo zodat de Who geen verdere vertraging oploopt.
Het budget van € 15 duizend besteden we onder andere aan een Portal om de informatie beschikbaar te stellen.
Wet open overheid (Woo)
De Woo is vertraagd doordat het ministerie de ontwikkeling van publicatie portaal Plooi heeft stopgezet. Velsen onderzoekt nu een alternatief hiervoor. Daarnaast is er nog geen Koninklijk besluit geweest dat aangeeft wanneer we moeten starten met actieve openbaarmaking.
Het incidentele budget van € 79 duizend is bedoeld voor het in 2023 uitvoeren van de vertraagde projectwerkzaamheden zoals :
- De aanbesteding van de anonimiseersoftware die reeds is gestart.
- de implementatie van de software voor het beheer van informatieprocessen.
- het inhuren van procesondersteuning.
Zaakgericht werken
De implementatie van het nieuwe zaaksysteem zou in de initiële planning eind 2022 zijn afgerond. Tijdens de aanbesteding gaven de betrokken marktpartijen aan dat oplevering eind 2022 niet realistisch was en de basisimplementatie van het zaaksysteem tot juni 2023 zou gaan duren. Daarmee is ook een deel van de inzet en dus de facturering naar 2023 verschoven. Het budget van € 220 duizend is nodig voor:
- Het doorontwikkelen van methode zaakgericht werken (inclusief systeem) dat zeer belangrijk is voor een betrouwbare dienstverlening en efficiënte werkprocessen binnen de gemeente.
- Kosten externe projectleider (KBenP) (opdracht reeds verstrekt).
- Kosten implementatie zaaksysteem door leverancier (Visma) (opdracht reeds verstrekt).
- De conversie van de gegevens van het oude naar het nieuwe zaaksysteem om duurzame toegankelijkheid te borgen.
Het houden van een nulmeting over de kwaliteit van de Dienstverlening.
20 Vergunningenarchief 1900-1990 (€ 47 duizend)
In 2022 is incidenteel budget aangevraagd en verkregen voor de bewerking en
wettelijk verplichte overbrenging van het ‘Vergunningenarchief 1900-1990’ dat momenteel nog binnen de muren van het gemeentehuis van Velsen opgeslagen staat, in een ruimte die niet voldoet aan de eisen die gesteld worden aan een archiefbewaarplaats. Het betreft hier archief met historische waarde dat uiteindelijk voor openbaarheid bestemd is en duurzaam dient te worden beheerd in de archiefbewaarplaats bij het Noord-Hollands Archief.
In 2022 is middels een meervoudige onderhandse aanbesteding verzocht een offerte uit te brengen voor de bewerking van dit archief. De aangeschreven partijen gaven aan geen personeel beschikbaar te hebben voor het aannemen van deze opdracht, Hierdoor is deze aanbesteding niet gegund en is het niet mogelijk om dit budget in 2022 aan te spreken. Wij willen het budget van € 47 duizend daarom meenemen naar 2023.