Velsenaren ontwikkelen zich naar vermogen, doen actief mee in de samenleving en ontplooien zich optimaal.

Jonge inwoners kunnen zich maximaal ontwikkelen en halen een startkwalificatie.

Subdoelstelling

Jonge inwoners kunnen zich maximaal ontwikkelen en halen een startkwalificatie.

Wat hebben we gedaan?

Meer kansen op de arbeidsmarkt

Samen met het onderwijs en bedrijfsleven ontwikkelden we leerwerktrajecten met als doel jongeren duurzaam aan het werk te helpen in kansrijke sectoren. Tijdens het leerwerktraject gaan deelnemers aan de slag bij een erkend leerbedrijf en volgen daarnaast een vakopleiding. IJmond Werkt! en Heliomare voerden samen het project Young Heroes uit, waarbij ze kwetsbare jongeren begeleidden naar een opleiding of passend werk.

Reguliere activiteiten

Preventie trainingen voor de jeugd

Velsen bood groepstrainingen aan voor kinderen die moeite hebben met sociale vaardigheden en voor kinderen die thuis te maken hebben met een (echt)scheidingssituatie. In 2022 leerden deze kinderen onder andere hoe zij om kunnen gaan met emoties en hoe zij hun weerbaarheid en zelfvertrouwen kunnen vergroten.

Jeugdmaatschappelijk werk

Velsen biedt preventieve ondersteuning aan jeugdigen. De individuele ondersteuning richt zich op allerlei thema's, zoals pesten, assertiviteit, faalangst en omgaan met een ingrijpende gebeurtenis. Als meer ondersteuning nodig is, wordt samengewerkt en/of doorverwezen naar partners. Onderdeel van het jeugdmaatschappelijk werk is het bieden van ondersteuning aan jongeren tussen de 16 en 25 jaar bij het zoeken naar werk. De jongeren werken aan kennis en vaardigheden die hen helpen bij het krijgen en houden van werk.

Passend onderwijs in regionaal overleg met de gemeente

Passend onderwijs betekent dat alle scholen een zorgplicht hebben en dat zij ervoor verantwoordelijk zijn alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. De reguliere en speciale scholen in Velsen werken samen in regionale samenwerkingsverbanden in de regio’s Midden-Kennemerland en Zuid-Kennemerland. Met hen voert de gemeente Op Overeenstemmingsgericht Overleg (OOGO) over de plannen voor onderwijs en jeugdhulp en andere gemeenschappelijke thema’s zoals het toezicht op de naleving van de leerplicht, het leerlingenvervoer, de onderwijshuisvesting en het achterstandenbeleid.

In het Jeugdondersteuningsplan (Zuid-Kennemerland) en de Uitvoeringsagenda Onderwijs – Jeugd (Midden-Kennemerland) zijn afspraken gemaakt om de samenwerking tussen onderwijs en jeugd beter vorm te geven. In 2022 werkten we met de verschillende samenwerkingspartners aan het verbeteren van de integrale aanpak, het bevorderen van gelijke kansen voor alle kinderen en meer inclusie.

Onderwijsachterstandenbeleid

Velsen heeft een dekkend aanbod Voor- en vroegschoolse educatie (VVE). In 2019 verruimde Velsen het aanbod voorschoolse educatie van 10 uur naar 16 uur. Ook in 2022 profiteerden peuters van de extra uren voorschoolse educatie en konden zij achterstanden sneller inlopen. Het doel daarvan is het voorkomen en bestrijden van (taal)achterstanden bij kinderen en hen mede daardoor een zo goed mogelijke startpositie te bieden binnen het onderwijs. Jonge kinderen met een risico op taalachterstand worden vroegtijdig gesignaleerd en krijgen een effectief voorschools aanbod. De vroegschoolse educatie gebeurt via schakelactiviteiten op een aantal basisscholen in Velsen. De uitvoering van de activiteiten ligt in handen van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond . In 2022 namen nog 2 scholen hieraan deel en kregen nog meer kinderen een effectief vroegschools aanbod.

Kinderen die voor het eerst in Nederland zijn en de taal nog niet beheersen, kunnen de taal leren op de Internationale Taalklas (ITK). Het spreken en begrijpen van de Nederlandse taal vormt de basis voor hun integratie, sociale contacten en schoolloopbaan. Kinderen blijven gemiddeld 40 weken op de ITK en stromen daarna naar het regulier basis- of voortgezet onderwijs. De instroom van nieuwkomers is in 2022 toegenomen, onder andere door de oorlog in Oekraïne. Daarom zorgden we voor meer klassen, huisvesting en personeel.

Leren in een inspirerende omgeving

Playing for succes is een programma voor leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool en vmbo-leerlingen uit de brugklas die op school een achterstand hebben opgelopen. In de inspirerende omgeving van het Telstar Stadion ontmoeten leerlingen voetbalspelers en werken zij aan het verbeteren van hun leerprestaties en het vergroten van hun zelfvertrouwen. Het programma duurt ongeveer 10 weken en heeft als doel kinderen te laten zien dat leren ook leuk kan zijn. Playing for Success wordt uitgevoerd door OOK Pedagogische Expertise Groep in opdracht van Stichting Telstar Thuis in de Wijk. In 2022 deden ongeveer 150 leerlingen mee aan het programma.

Ondersteuning bij de overstap van basisschool naar het voortgezet onderwijs

Leerlingen uit groep 8 die moeite hebben met de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs kunnen ondersteuning krijgen van een vrijwilliger van School ’s Cool. Het doel van dit programma is schooluitval te voorkomen en kansengelijkheid te vergroten. Alle aangemelde leerlingen zijn succesvol gekoppeld aan een thuismentor. In 2022 kregen 30 tot 40 leerlingen uit Velsen de benodigde ondersteuning. Daarnaast breidde School ’s Cool de doelgroep uit naar leerlingen in andere klassen op het primair en voortgezet onderwijs die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Toezicht op naleving van de Leerplichtwet

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Leerplichtwet. Bij de uitvoering van de Leerplichtwet ligt in Velsen de nadruk op een preventie. De leerplichtambtenaren doen onderzoek naar de achtergrond van het verzuim. Ze zoeken in de 1e plaats naar oplossingen, pas in 2e instantie gaat het om handhaven. Gedurende schooljaar 2021-2022 ontvingen de leerplichtambtenaren 201 meldingen van schoolverzuim. Deze cijfers zijn lastig te vergelijken met eerdere jaren, omdat de scholen eind 2021 nog te maken hadden met de coronamaatregelen. Pas vanaf januari 2022 waren de basisscholen, middelbare scholen en scholen voor speciaal (voortgezet) onderwijs onafgebroken open voor onderwijs.

Een belangrijk punt van aandacht is het behalen van een startkwalificatie. In de samenwerkingsregio voor de leer- en kwalificatieplicht Midden-Kennemerland en Zuid-Kennemerland wordt vooral gewerkt aan het verminderen van het aantal voortijdige schoolverlaters. Gemeente Velsen zet hiervoor een leerplichtambtenaar in die zich specifiek richt op de kwalificatieplicht in het middelbaar beroeps onderwijs (mbo).

Behalen startkwalificatie

Sommige jongeren verlaten school voordat ze een startkwalificatie behalen. Voor deze schoolverlaters bieden we een gerichte, activerende aanpak om hen te begeleiden naar de toekomst. Het Leerplein is het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) dat voor de gemeente Velsen de RMC-aanpak uitvoert. Het RMC begeleidt deze jongeren zoveel mogelijk terug naar school om een kwalificatie te halen. Als dat niet lukt ligt de nadruk op het vinden van een passende leer-werkplek en het behalen van deelcertificaten. Ook kijken we of deze jongeren meer ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van schuldenproblematiek.

Jeugdondersteuningsplan

Niet iedere jongere is in staat om volledig onderwijs te volgen. Soms is de gezamenlijke inzet van onderwijs en zorg nodig om een jongere verder te helpen. In 2022 verbeterden we de samenwerking tussen de gemeente, het primair onderwijs en voortgezet onderwijs en jeugdpartners. Dit om ervoor te zorgen dat elke jongere in de regio binnen 3 maanden een traject dichtbij huis aangeboden krijgt dat nodig is. Daarnaast hebben we in de regio IJmond verschillende onderwijs-zorg klassen voor een kleine groep kinderen. In iedere groep is zowel een onderwijsprofessional als een jeugdhulp professional aanwezig, waardoor meer kinderen onderwijs kunnen volgen.

Doorontwikkelen Jeugdteams

De jeugdteams bestaan uit maatschappelijk werk van Socius, medewerkers van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Zij bieden hulp en ondersteuning aan jeugdigen op scholen. Door ondersteuning aan een school te koppelen kunnen we vroegtijdig zicht krijgen op (ontwikkelings)problemen en tijdig ingrijpen. In het najaar van 2022 vulden alle jeugdteams een vragenlijst in om zicht te krijgen op het functioneren van het team en de samenwerking met elkaar en de school. De resultaten en verbeterpunten bespreken we in 2023 met onderwijs en de partijen in de jeugdteams.

Deze pagina is gebouwd op 08/29/2023 15:54:47 met de export van 08/29/2023 15:34:32