Jaarrekening 2022

Diverse overzichten

Bedragen x € 1.000

Programma

Raming na wijziging

Realisatie

Begrotingsafwijking

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 1.1

4.094

2.386

-1.707

3.775

2.143

-1.631

319

-243

76

Autorisatieniveau 1.2

13.321

13.298

-23

12.156

13.489

1.332

1.165

191

1.356

1 Ondernemend en duurzaam Velsen

17.415

15.684

-1.731

15.931

15.632

-299

1.484

-52

1.432

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 2.1

22.006

2.076

-19.930

22.337

3.757

-18.580

-331

1.681

1.350

Autorisatieniveau 2.2

84.589

23.308

-61.281

84.225

23.014

-61.212

363

-294

69

Autorisatieniveau 2.3

4.117

0

-4.117

4.522

596

-3.926

-405

596

191

2 Vitaal en sociaal Velsen

110.712

25.384

-85.328

111.084

27.366

-83.718

-372

1.982

1.610

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 3.1

21.257

6.366

-14.891

21.575

7.641

-13.935

-318

1.274

956

Autorisatieniveau 3.2

894

1

-893

498

0

-498

395

-1

394

Autorisatieniveau 3.3

2.836

222

-2.614

3.325

1.012

-2.313

-489

791

302

Autorisatieniveau 3.4

5.382

8

-5.374

5.327

0

-5.327

55

-8

46

3 Wonen en leven in Velsen

30.369

6.597

-23.771

30.726

8.654

-22.073

-357

2.056

1.699

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 4.1

4.372

0

-4.372

8.423

3.131

-5.292

-4.051

3.131

-921

Autorisatieniveau 4.2

4.150

2.807

-1.343

4.752

4.087

-665

-603

1.281

678

Autorisatieniveau 4.3

9.189

16

-9.173

9.332

44

-9.288

-143

28

-114

4 Burger en bestuur

17.710

2.823

-14.888

22.507

7.262

-15.245

-4.797

4.440

-357

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 5.1

510

150.375

149.865

415

162.140

161.724

95

11.765

11.860

Autorisatieniveau 5.2

38.332

9.301

-29.031

32.981

8.964

-24.017

5.351

-337

5.015

Autorisatieniveau 5.3

5.980

5.989

10

3.584

2.775

-810

2.395

-3.215

-820

5 Organisatie en financiën

44.821

165.665

120.843

36.980

173.878

136.898

7.841

8.213

16.054

Totaal saldo van baten en lasten

221.027

216.153

-4.874

217.228

232.792

15.563

3.799

16.639

20.438

Toevoeging/onttrekking aan reserves

Toevoeging/onttrekking reserves prog 1

750

693

-57

1.311

421

-890

-561

-272

-833

Toevoeging/onttrekking reserves prog 2

964

1.901

937

964

1.562

598

0

-339

-339

Toevoeging/onttrekking reserves prog 3

125

2.096

1.971

125

910

785

0

-1.186

-1.186

Toevoeging/onttrekking reserves prog 4

585

905

320

585

793

208

0

-112

-112

Toevoeging/onttrekking reserves prog 5

2.022

4.758

2.736

20.898

4.634

-16.264

-18.875

-125

-19.000

Subtotaal mutaties reserves

4.446

10.353

5.907

23.883

8.320

-15.563

-19.436

-2.033

-21.470

Resultaat na bestemming

225.473

226.506

1.032

241.111

241.111

0

-15.638

14.605

-1.032

Analyse van overschrijdingen:

 

 Onrechtmatigheid telt niet mee in oordeel 

 Onrechtmatig 

 
Prog 

 Aut.
Niv. 

 Omschrijving 

 Overschrijding 

 Passend
in beleid 

 Direct
gerelateerde
inkomsten
(compensatie) 

 Passend in
 beleid tijdige
rapportage
niet mogelijk 

 Telt wel
mee in
het oordeel 

 Opmerking 

 Exploitatie 

2

 2.2 

Maatwerkdienstverlening

x

x

Gedeeltelijk

x

Neen

In de 2e Burap is bijgestuurd op een verwachte stijging van de kosten voor de Jeugdhulp. Het aantal zorgtrajecten is sterker toegenomen waardoor de gewijzigde begroting  met € 3.3 mln wordt overschreden. Daartegen over staat een compensatie van € 2,2 mln.

2

 2.3 

Onderwijshuisvesting

x

x

x

x

Neen

In 2021 heeft de gemeente op grond van de specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) namens schoolbesturen een aantal aanvragen ingediend en deze zijn gehonoreerd. In de 2e Bestuursrapportage 2021 zijn de inkomsten en uitgaven verhoogd. In 2021 zijn er nog geen uitgaven geweest en zijn de ontvangen bijdragen doorgeschoven naar 2022.

4

4.3

Uitvoeringsregeling Functioneel Leeftijdsontslag (FLO)

x

x

x

Neen

Bij de 2e Burap is bijgestuurd op een verwachte stijging van de kosten voor de uitvoering van de regeling FLO. Bij definitieve afrekening blijken de kosten aanzienlijk hoger dan begroot.

4

4.3

Brandweer

x

x

x

x

Neen

Met ingang van 1 januari 2021 is de overdracht van de brandweerkazernes aan de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) gerealiseerd. Dit is met terugwerkende kracht gebeurd. Hier is geen rekening mee gehouden in de begroting. De niet begrote extra kosten worden gecompenseerd door extra opbrengsten.

5

5.2

Beheer overige gebouwen en gronden

x

x

x

x

Neen

Eind september 2021 is de boekwaarde van afgekochte erfpachtgronden afgeschreven. Dit levert aan de lasten kant een nadeel en aan de baten kant een voordeel op. Ook zijn de doorbelaste kosten van een kostenplaats per abuis niet begroot.

5

5,3

Grondexploitatie- niet bedrijventerrein

x

x

x

Neen

De tussentijdse winstneming in 2021 is lager dan begroot door aanpassing systematiek/berekening in het grondbeleid. De grondexploitaties worden één maal per jaar geactualiseerd.

 

Onrechtmatigheid telt niet mee in oordeel

Onrechtmatig

Programma

Autorisatie
Niveau

Omschrijving

Overschrijding

Passend
in beleid

Direct
gerelateerde
inkomsten
(compensatie)

Passend in
beleid tijdige
rapportage
niet mogelijk

Telt wel
mee in
het oordeel

Opmerking

Exploitatie

2

2.1

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

X

X

x

X

Nee

Dit betreft een overschrijding, omdat de lasten abusievelijk niet waren begroot. Hiertegenover staan ook hogere baten dan begroot vanwege toegekende middelen vanuit de Specifieke Uitkering Stimulering Sport (SPUK) regeling Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB).

2

2.3

Onderwijshuisvesting

X

X

X

X

Nee

In 2022 is er sprake van hogere baten dan begroot doordat er inkomsten vanuit de Specifieke Uitkering Ventilatie voor Scholen (SUVIS) zijn gerealiseerd. Hiertegenover staan even zo grote lasten, omdat de gelden uiteindelijk bij de scholen moeten landen en wij ze als last in onze administratie verantwoorden. Het effect op het saldo van deze regeling is uiteindelijk € 0.

3

3.1

Verkeer en vervoer

x

x

x

x

nee

Dit betreft een overschrijding, omdat de lasten hoger uit zijn gevallen. Hiertegenover staan ook hogere baten dan begroot vanwege toegekende middelen vanuit diverse opbrengsten uit susbisidies etc.

3

3.3

Ruimtelijke Ordening / Wonen en Bouwen

x

x

x

x

nee

Dit betreft een overschrijding op gebiedsontwikkeling waar ook hogere baten dan begroot zijn gerealiseerd; tevens zijn de lasten op ruimtelijke ordening (invoering omgevingswet) op dit nivo lager uitgekomen.

4

4.1

Bestuur

x

x

x

Nee

Betreft de dotatie aan de APPA-pensioen-voorziening wethouders; hier staat geen bate tegenover, is wel normaal beleid, dat door opzegging verzekeraar niet tijdig kon worden opgenomen in de begroting.

4

4.2

Vergunningen en bouwtoezicht

x

x

x

x

Nee

Op de ambtelijke capaciteit voor de behandeling van vergunningaanvragen en bouwtoezicht is het hele jaar sprake geweest van onderbezetting ten opzichte van de begrote formatie en het aantal vergunningaanvragen. Dit is voor een groot deel opgelost met externe inhuur. Daarmee samenhangend zijn er meer externe adviesbureaus ingeschakeld inzake omgevingsvergunningen die hebben geleid tot hogere lasten.

4

4.3

Openbare orde en Veiligheid

X

X

X

Nee

Op de lasten van openbare orde en veiligheid is een overschrijding ontstaan inzake personele kosten. In 2022 moest door overlijden, uitval en moeilijk (en zelfs niet) in te vullen vacatures, personeel worden ingehuurd. Dit heeft geleid tot hogere kosten.

Deze pagina is gebouwd op 08/29/2023 15:54:47 met de export van 08/29/2023 15:34:32