Toelichting op financiële afwijkingen
Autorisatieniveau 1.1
2.4 Economische havens en waterwegen (voordeel € 18 duizend, bestaat uit lagere lasten € 40 duizend en lagere baten € 22 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
De lagere lasten (€ 40 duizend) en de lagere baten (€ 22 duizend) worden beide veroorzaakt door de kostenverdeling. Zie ook de algemene toelichting hierover.
3.1 Economische ontwikkeling (voordeel € 32 duizend, bestaat uit lagere lasten € 32 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Er is sprake van lagere lasten (€ 32 duizend). De lagere lasten worden verklaard doordat er iets minder is bijgedragen aan met name de economische stimulering in de regio.
3.3 Bedrijfsloket, en -regelingen (voordeel € 54 duizend, bestaat uit lagere lasten € 129 duizend en lagere baten € 75 duizend.
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Detailhandel en winkelcentra
Nadat de raad op 4 november 2021 besloot om de verordening Winkelfonds Velsen per direct in te trekken is er dit jaar nog € 60 duizend betaald aan subsidies als gevolg van vaststelling van subsidies die reeds waren aangevraagd. We hadden begroot dat in 2022 € 110 duizend aan subsidie zou worden uitbetaald en onttrokken aan de reserve Winkelfonds Velsen, maar er loopt nog 1 aanvraag die nog afgewikkeld moet worden, van maximaal € 50 duizend. Dit betekent voor 2022 € 50 duizend lagere kosten. Daarbij is er dit jaar besloten om het restant bedrag (€ 54 duizend) nog beschikbaar te houden in de reserve Winkelfonds, ten behoeve van toekomstige bekostiging van de transitieloods voor het winkelgebied Pont tot Park. Daarom is dit bedrag hier niet onttrokken en leidt dit ook tot een voordeel van € 54 duizend.
Ambulante markt
De hoge energieprijzen hebben een hoge kostenpost veroorzaakt. De oorspronkelijke raming is tussentijds bijgesteld maar de totale energielasten zijn uiteindelijk nog € 35 duizend hoger uitgekomen. De overige kosten zijn juist € 27 duizend lager dan begroot. De opbrengsten zijn ook lager dan begroot, namelijk € 58 duizend. Dit is deels te verklaren omdat de markt het afgelopen jaar een uitdagend jaar heeft gehad met een teruggang van het aantal kramen als gevolg.
BIZ havengebied
De BIZ opbrengsten vielen € 15 duizend lager uit dan begroot, daarom is de subsidie die hiermee verband houdt ook € 15 duizend lager bijgesteld.
3.4 Economische promotie (nadeel € 19 duizend, bestaat uit lagere lasten € 214 lagere lasten en lagere baten € 232 duizend.
Hier volgt de toelichting de belangrijkste verschillen:
Impulsprojecten:
- De Rauwe Loper:
Er is € 102 duizend minder uitgegeven dan begroot vanuit het project de Rauwe Loper. In 2022 hebben we vooral onderzocht waar en op welke wijze dit budget het beste besteed kan worden. Daar is door andere prioriteiten meer tijd overheen gegaan dan oorspronkelijk gepland. In 2023 zetten we het resterende budget verder in voor de Surf en Staal route naar Strand Noordpier.
- Offshore wind:
Er is over een periode van 4 jaar jaarlijks een bedrag van € 100 duizend beschikbaar gesteld voor de versterking van Offshore wind en de uitvoering van het Programma Wind@Work. In het jaar 2022 is door AYOP een bijdrage van € 80 duizend aangevraagd in plaats van de gemiddeld begrootte € 100 duizend, wat een voordeel betekent van € 20 duizend.
- Techport:
Het college heeft een meerjarige subsidie (tot en met 2025) verleend van € 400 duizend voor business development in het Techport Innovation Center. Voor 2022 waren de kosten van de activiteiten begroot op € 160 duizend. Op basis van de nieuwe projectaanvraag is een bedrag van circa € 100 duizend betaald voor het 1e subsidiejaar.
Daarbij was dit jaar een bijdrage begroot van de Provincie Noord-Holland van € 750 duizend. Zij hebben dit jaar een voorschot aan ons betaald van € 517 duizend, de resterende € 232 duizend volgt later.
Budget van impulsprojecten dat niet is gebruikt wordt niet onttrokken aan de reserve, maar blijft beschikbaar via de reserve Visie op Velsen.
Bevordering toerisme
- Er is nog € 20 duizend over van het budget bevordering toerisme. Dat bedrag was oorspronkelijk gereserveerd voor onderzoek. Uiteindelijk is er voor gekozen het onderzoek pas in 2023 uit te laten voeren. Zodat de economische betekenis van toerisme over 2022 in kaart gebracht kan worden, in plaats van over het coronajaar 2021.
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
(totaal nadeel € 9 duizend, bestaat uit hogere lasten € 95 duizend en hogere baten € 86 duizend)
Hieronder volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Strand
Bij de uitgaven is een overschrijding van € 95 duizend voornamelijk als gevolg van hogere onderhoudscontracten.
In 2022 is door hogere inkomsten van de strandpaviljoens en vergunningen en lagere inkomsten van de strandhuisjes een voordeel te zien van € 86 duizend. Gezien het structurele karakter van de afwijkingen, wordt een aanpassing van de begroting voorgesteld.