Organisatie en financiën

Autorisatieniveau 5.1

Autorisatieniveau 5.1

0.5 Treasury (nadeel € 17 duizend, bestaat uit hogere lasten € 17 duizend en hogere baten € 34 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Doorberekende kapitaallasten
Er zijn meer doorberekende kapitaallasten begroot in 2022 dan daadwerkelijk zijn geboekt wat tot een nadeel leidt van € 18 duizend. De reden hiervan zijn voornamelijk uitgestelde en/of vertraagde projecten, met name op het gebied van openbare werken en onderwijshuisvesting.

Rente en dividend
Er is een voordeel van € 43 duizend dat wordt veroorzaakt doordat vanaf het 3e kwartaal van 2022 weer rente wordt vergoed over saldi bij de schatkist en rekening-courant tegoeden bij onze huisbanken. Hierdoor zijn de rentebaten hoger dan verwacht. Daarnaast is er een lagere dividendopbrengst € 9 duizend doordat er geen dividend is ontvangen van Kennemermeer B.V.

0.61 OZB woningen (voordeel € 271 duizend, bestaat uit hogere lasten € 248 duizend en hogere baten van € 419 duizend)
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Er zijn door de BSGR € 72 duizend extra kosten gemaakt voor de dienstverlening aan de gemeente Velsen als gevolg van meer objecten en aansluitingen dan begroot.
Er zijn € 174 duizend meer kosten doorbelast van eigen en ingehuurd personeel dan begroot, onder andere door ingehuurd personeel voor de invordering van oude belastingvorderingen.
Er zijn € 441 duizend extra inkomsten OZB-woningen als gevolg van areaal uitbreiding en hogere waardestijging dan in tarief 2022 was meegenomen.Daarnaast zijn er € 22 duizend minder inkomsten uit het invorderingstraject dan begroot.

0.62 OZB niet-woningen (voordeel € 198 duizend, bestaat uit lagere lasten € 64 duizend en hogere baten van € 134 duizend)
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Er zijn € 138 duizend meer inkomsten OZB niet-woningen als gevolg van extra accres, meer leegstand en een hogere waardestijging dan geprognosticeerd in het OZB-tarief niet-woningen 2022. De RZB valt € 4 duizend lager uit dan begroot door verschillen in de waardeontwikkeling van de woonboten ten opzichte van het tarief RZB 2022.
Er zijn € 64 duizend minder kosten doorbelast van eigen en ingehuurd personeel dan begroot. Deze zijn geboekt op 0.61.

0.63 Parkeerbelasting (nadeel € 48 duizend, bestaat uit € 48 duizend lagere baten)
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Als gevolg van de werkzaamheden die moesten worden uitgevoerd voor het naleven van de maatregelen inzake covid-19 is er minder tijd geweest voor het uitvoeren van controles op het parkeerbeleid. Hierdoor zijn er minder inkomsten parkeerbelasting gerealiseerd.

0.64 Belasting overig (nadeel € 15 duizend, bestaat uit € 39 duizend lagere lasten en € 53 duizend lagere baten)
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Er zijn € 39 duizend minder kosten doorbelast van eigen personeel dan begroot.
Er zijn € 17 duizend lagere baten hondenbelasting doordat er circa 240 minder honden staan geregistreerd dan in het tarief 2022 was begroot.
Er zijn € 21 duizend hogere baten precariobelasting. Een deel hiervan heeft betrekking op 2021 waarvoor geen transitorische post was opgenomen bij de Jaarrekening 2021.
Er zijn € 56 duizend lagere baten door een geraamde rijksbijdrage precariobelasting die waarschijnlijk onderdeel is van de Algemene uitkering.

0.7 Algemene uitkering (voordeel € 10 ,7 miljoen, bestaat uit lagere lasten € 236 duizend en hogere baten € 10,4 miljoen).  
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Er is in totaal € 131,91 miljoen ontvangen aan Algemene uitkering. Dit sluit aan met het college bericht over de Decembercirculaire. De September- en Decembercirculaire zijn uitgebracht na het aanbieden van de 2e Bestuursrapportage. Hierdoor zijn deze niet verwerkt in de begroting, maar wel in de realisaties. Het verschil is € 6,35 miljoen.

Middels een aparte regeling is geld ontvangen voor de COA boot (€ 3,55 miljoen). Via de resultaatbestemming wordt voorgesteld om deze middelen te reserveren zoals opgenomen in het voorstel over het verder inkleuren van de begroting.

De kosten die wij maken met betrekking tot de coronapandemie en de opvang van Oekraïners zijn volledig declarabel, dus budgetneutraal.
Voor de opvang van Oekraïners heeft men € 1,7 miljoen begroot en voor de coronapandemie € 424 duizend. Het blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten van de opvang voor Oekraïners (zie autorisatieniveau 2.1 Samenkracht en burgerparticipatie) € 4,1 miljoen is geweest en voor de coronapandemie € 579 duizend (verschillende onderdelen). Het verschil op de Algemene uitkering is een voordeel van respectievelijk € 2,4 miljoen en € 155 duizend.

De energietoeslag ad. € 1,89 miljoen is apart begroot. Het bedrag is bij de Decembercirculaire toegekend en meegenomen in de Algemene uitkering.

Over de jaren 2020 en 2021 heeft er een correctie plaatsgevonden op de Algemene uitkering wat tot een nadeel leidt van € 70 duizend.

Bij de Decembercirculaire 2021 zijn hier per abuis kosten begroot (€ 236 duizend). De realisaties hebben plaatsgevonden bij de betreffende programma's. Het meerjarig effect hiervan zullen we corrigeren bij de tweede bestuursrapportage en begroting.

0.8 overige baten en lasten (€ 1,2 miljoen voordeel bestaat uit € 1,08 miljoen meer baten en € 147 duizend lagere lasten)
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Onvoorzien
Jaarlijks staat er een bedrag van € 100 duizend opgenomen in de begroting om onvoorziene uitgaven uit te dekken. Dit jaar is geen aanspraak gemaakt op dit budget.

Dubieuze debiteuren
De voorziening dubieuze debiteuren is geactualiseerd. Dit levert een voordeel in de baten op van € 70 duizend.

Concern posten
Er zijn minder lasten uitgegeven op diverse concern posten ad € 343 duizend. Het grootste voordeel zit in de afschrijvingslasten. Deels zijn de lasten hiervan geboekt op het betreffende onderdelen binnen de organisatie. Daarnaast is het niet nodig geweest om bepaalde kredieten aan te spreken.

BTW
In 2022 heeft men een onderzoek gedaan naar het gebruikte BTW mengpercentage over de afgelopen 5 jaar. Hieruit is naar voren gekomen dat het mengpercentage in een aantal jaren te laag is geweest en in sommige te hoog. Dit leidt tot € 1 miljoen aan meer baten en € 90 duizend aan meer lasten.

Voor IJmond werkt! zijn de lasten € 206 duizend hoger. Dit komt omdat de doorschuif BTW hier als negatieve last is begroot, maar de realisatie in programma 2 (autorisatieniveau 2.2) terecht is gekomen. Deze twee posten zijn samen budgetneutraal.

0.9 vennootschapsbelasting (€ 36 duizend nadeel)
I n 2022 zijn de definitieve aanslagen Vennootschapsbelasting over 2019 en 2020 betaald.

3.4 Economische promotie (nadeel € 280 duizend, bestaat uit lagere lasten € 2 duizend en lagere baten € 282 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:

Toeristenbelasting
In 2022 is door corona minder toerisme geweest. Daarnaast moet BSGR nog aangifte doen voor de cruiseschepen. Deze opbrengsten waren wel meegenomen in de begroting. Dit te samen heeft een nadeel opgeleverd van € 280 duizend.

Deze pagina is gebouwd op 08/29/2023 15:54:47 met de export van 08/29/2023 15:34:32