Autorisatieniveau 5.2
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden (voordeel € 1,57 miljoen bestaat uit € 209 duizend hogere lasten en € 1,78 miljoen hogere baten).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Het voordeel van € 1,78 miljoen aan de batenkant is ontstaan door in december 2022 afgekochte erfpachtcanons en verkoop van grond. Aan de lastenkant levert het schoolpad 4 een nadeel op van € 101 duizend, omdat in 2022 de bouwkundige situatie dusdanig nijpend werd (onder andere uitvallende achterovervallende ramen) dat er onderhoud gepleegd moest worden. In verband met de prioriteit (lekkages en uitval gevaar van kozijnen en of metselwerk) heeft de gemeente in 2022 de benodigde herstelwerkzaamheden opgepakt. Het resterende nadeel aan de lastenkant van € 108 duizend zijn overige verschillen.
0.4 Overhead (voordeel € 3,82 miljoen bestaat uit € 4,2 miljoen lagere lasten en € 376 duizend lagere baten)
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Overige goederen en diensten
Een deel van het positieve resultaat (€ 1,14 miljoen) wordt verklaard bij de bestedingsvoorstellen
Tabel: Bestedingsvoorstellen
Naam | Bedrag |
---|---|
Aanbesteding financieel systeem | 100.000 |
Applicatietransformatie | 350.000 |
Basisregistratie ondergrond | 9.000 |
Implementatie website (open online) | 11.500 |
Vergunningen archief | 47.000 |
Wet hergebruik overheidsinformatie | 15.000 |
WOO | 79.000 |
Zaakgericht werken | 220.000 |
Ideale buitendienst | 55.000 |
Implementatie Omgevingswet | 258.300 |
Er is in 2022 € 164 duizend meer baten ontvangen aan schade uitkering en verkoop van auto's.
De vergoeding voor de schade is eerder ontvangen dan het in rekening brengen van de kosten.
Bij de 2e Bestuursrapportage zijn de energielasten voor (onder andere) het stadhuis verhoogd. De kosten zijn lager uitgevallen (€ 200 duizend). Dit kan verklaard worden doordat de wijziging van de begroting was gebaseerd op het verbruik van de afgelopen 2 jaar. Na onderzoek blijkt dat in deze jaren extra verbruik is geweest in verband met luchten van de panden vanwege corona. Daarnaast hebben we niet alle facturen van de energieleveranciers ontvangen en is er een inschatting gemaakt van deze aanslagen. Gezien de huidige ontwikkelingen in de energieprijzen zullen we indien nodig de begroting bij de 2e Bestuursrapportage bijstellen.
Op de verzekeringspremies is een voordeel in de lasten te ontstaan van € 115 duizend. De lasten hiervan zijn echter verdeeld naar de verschillende onderdelen binnen de organisatie. Dit samen is budget neutraal.
Het algemeen bestuur van stichting Rijk heeft medio juni 2022 besloten om de deelnemersbijdrage terug te storten naar de deelnemende gemeenten. De levert een voordeel op in de lasten van € 75 duizend.
Informatie beveiliging
Bij informatiebeveiliging is er een incidenteel voordeel van € 110 duizend. Dit komt omdat een aantal activiteiten die gepland stonden voor 2022 nu in 2023 uitgevoerd worden.
Grondexploitatie
Er is € 400 duizend aan opbrengsten geraamd voor inhuur en inzet van eigen personeel op de grondexploitatie en de vrijval van ontvangen exploitatiebijdragen. Hiervan is € 150 duizend gerealiseerd aan inhuur en inzet van eigen personeel. De vrijval van exploitatiebijdragen € 357 duizend en de gerealiseerde inzet personeel zijn niet hier geboekt maar bij Wonen en Bouwen in programma Wonen en Leven in Velsen.
Salarissen en inhuur
Er heeft veel inhuur plaatsgevonden vanwege krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast heeft er inhuur plaatsgevonden vanwege ziekte. De totale inhuur op de overhead is € 215 duizend hoger.
Onderhoudskosten vastgoed
Er is een voordeel van € 345 duizend door boekingen rondom onderhoudslasten.
Hier tegen over staat een nadeel bij vastgoed onderhoud, het programma Wonen en Leven in Velsen. Deze posten zijn per saldo budget neutraal.
Kostenverdeling
Bij de verwerking van de kostenverdeling in de 1e en 2e Bestuursrapportage zijn abusievelijk de lasten niet naar de betreffende programma's/taakvelden doorbelast. Dit levert op programma 5 (taakveld overhead) een voordeel op van € 2,3 miljoen. In de andere programma's/taakvelden is dit een nadeel. Per saldo is dit budgettair neutraal.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken (voordeel € 104 duizend, bestaat uit lagere lasten € 96 duizend en € 8 duizend hogere baten).
De lagere lasten van € 96 duizend worden veroorzaakt door lagere lasten voor groot onderhoud van met name 3 panden.
5.2 Sportaccommodaties (voordeel € 924 duizend, bestaat uit lagere lasten € 2,6 miljoen en € 1,67 miljoen lagere baten).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
De lagere lasten worden verklaard doordat er minder onderhoud is gepleegd, omdat het niet noodzakelijk was om dit onderhoud in 2022 uit te voeren dit onderhoud wordt verschoven naar latere jaren. Dit levert een voordeel op van € 584 duizend.
Voor wat betreft de hogere baten betreft dit compensatie van coronagelden. Dit levert een voordeel op van € 200 duizend voor onder andere kwijtgescholden huren over 2021 en eerste kwartaal 2022. Tevens werd nog een extra bedrag aan BTW-compensatie over 2020 ontvangen van € 140 duizend.
Daarnaast is er in de begroting rekening gehouden met interne huren m.b.t. sportaccommodaties die in de jaarrekening zijn geëlimineerd. Dit heeft geleid tot € 2,1 miljoen lagere lasten alsmede € 2,1 miljoen lagere baten. Per saldo heeft dit geen effect.
5.3 Culturele presentatie, productie en part (voordeel € 67 duizend, bestaat uit lagere lasten € 65 duizend en € 2 duizend hogere baten).
Via de 2e Bestuursrapportage is een inschatting gemaakt voor de hogere energiekosten voor het pand op de Kanaalstraat 257. Nu lijkt deze inschatting € 64 duizend te hoog te zijn geweest, waarbij er nog wel onzekerheid bestaat of de werkelijke kosten 2022 al volledig zijn afgerekend.
5.7 Openbaar groen (nadeel € 86 duizend, bestaat uit hogere lasten € 86 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Er is een overschrijding op de doorbelaste kosten van € 38 duizend. Er is groot onderhoud (schilderwerk) uitgevoerd aan de kinderboerderij voor € 10 duizend, deze komen ten laste van de onderhoudsvoorziening. De overige onderhoudslasten zijn met € 20 duizend overschreden.
Verder zijn er diverse kleine overschrijdingen tot een bedrag van € 10 duizend.
8.1 Ruimtelijke ordening (nadeel € 1,36 miljoen, bestaat uit hogere lasten € 1,36 miljoen).
Uit bovenstaande tabel blijkt dat dit nadeel bestaat uit hogere lasten, maar dit nadeel heeft betrekking op lagere baten. De onttrekking uit de voorziening groot onderhoud is abusievelijk begroot en geboekt aan de lastenkant. Vanwege capaciteitsgebrek is er in 2022 minder uitgegeven aan groot onderhoud, dus de onttrekking uit de voorziening is ook lager. De levert een nadeel op van € 1,51 miljoen. Daartegen over staat een voordeel in de kostenverdeling (zie algemene toelichting).