Autorisatieniveau 3.1
2.1 Verkeer en vervoer (voordeel € 828 duizend, bestaat uit hogere lasten € 151 duizend en hogere baten € 979 duizend)
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Verkeer en vervoer kent een overschrijding op de kosten van € 192 duizend. Deze overschrijding bestaat onder andere uit een onderschrijding van € 149 duizend door vertraging in een aantal projecten onder meer ten gevolge van veel personeelswisselingen (inrichting schoolzones, sluipverkeer Velsen-Noord, aanvullende maatregelen Havenkade-IJmuiderstraatweg). Daarnaast zijn reguliere kostenposten niet volledig besteed zoals verkeersbegeleiding kust ten gevolge van een slechte zomer en de vernieuwingskosten bewegwijzering ten behoeve van het naar 2023 uitgestelde project verkeersregelinstallatie Rijksweg-afrit A22/toerit A208.
Het saldo van de uitgaven straatwerk nutsbedrijven, groot onderhoud wegen, openbare verlichting en civiele kunstwerken is met € 187 duizend overschreden als gevolg van werk uit voorgaande jaren dat nog niet uitgevoerd was. Dit bedrag is onttrokken aan de reserve Openbare ruimte.
De energiekosten voor de openbare verlichting zijn met € 237 duizend overschreden. Dit is een gevolg van de gestegen energieprijzen. In 2022 zijn alleen voorschotnota's betaald, de eindafrekeningen zijn nog niet ontvangen. De waterschapsbelasting bij het product wegen is met € 13 duizend onderschreden.
De uitvoeringsovereenkomst voor reiniging van de openbare ruimte is lager uitgevallen, € 66 duizend.
De begrote opbrengsten zijn echter ook lager uitgevallen met € 58 duizend, waardoor het resultaat op dit product marginaal uitkomt.
Van de Gemeente Amsterdam is een restitutie ontvangen voor gemaakt kosten inzet 2e pont over 2021. Dit betrof een nacalculatie over de brandstofkosten en was niet begroot. Dit geeft een voordeel bij de baten van € 26 duizend.
De bijdrage van Zeehaven IJmuiden van € 46 duizend voor het beheer van het havengebied wordt meegenomen in de dotatie aan de reserve Openbare ruimte. Verder is € 80 duizend ontvangen voor afkoop van het beheer van de bouwlocatie Orionweg en Hofgeest West. Dit bedrag is ook meegenomen in de dotatie aan de reserve Openbare ruimte. Ook meegenomen in de dotatie aan de reserve Openbare ruimte zijn de inkomsten voor straatwerk nutsbedrijven voor € 245 duizend en ontvangen subsidies voor groot onderhoud wegen voor € 215 duizend. De verkoop van een hoogwerker voor de openbare verlichting bracht € 140 duizend op. Voor de grotere projecten zijn projectleiders ingehuurd. Hierdoor zijn bijna geen interne uren geschreven op de grote projecten. Dit levert een nadeel op van € 31 duizend.
Voor groot onderhoud aan het Fietspad Parkweg/Amsterdamseweg en aan de Wustelaan is voor € 313 duizend aan subsidies ontvangen.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie (voordeel € 19 duizend, bestaat uit hogere lasten € 104 duizend en hogere baten € 123 duizend).
Hier volgt de toelichting:
De doorbelaste kosten zijn met € 160 duizend overschreden. Bij de overhead levert dit een voordeel op voor hetzelfde bedrag. De onderschrijding van het groot onderhoud havens en waterwerken bedraagt € 103 duizend. Verder is er een overschrijding van € 47 duizend voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven voor inhuur van personeel.
Voor het project "Amoveren 150KV leidingen" vervangen derde de elektriciteitskabels. Hierbij moeten de plantsoenen opnieuw worden ingericht. Voor dit project is een bijdrage in de gemaakte kosten ontvangen van € 31 duizend.
Voor het hovenierswerk in de parken Velserbeek, Schoonenberg en Spaarnberg zijn RCE subsidies ontvangen tot een bedrag van € 84 duizend.Voor herstelwerkzaamheden vanwege schade aan bomen is € 8 duizend ontvangen.
7.2 Riolering (nadeel € 111 duizend, bestaat uit hogere lasten € 154 duizend en hogere baten € 43 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
De doorbelaste kosten zijn met € 168 duizend overschreden. Bij de overhead levert dit een voordeel op voor hetzelfde bedrag.
De energiekosten zijn met € 29 duizend overschreden. Dit is een gevolg van de gestegen energieprijzen. In 2022 zijn alleen voorschotnota's betaald, de eindafrekeningen zijn nog niet ontvangen.
De kapitaallasten vallen € 24 duizend hoger uit dan bij de 2e Bestuursrapportage was voorzien.Ten opzichte van de geraamde kapitaallasten in het tarief rioolheffing vallen ze echter lager uit dan begroot. Daardoor is de storting in de voorziening rioolinvesteringen € 82 duizend hoger dan geraamd.
Daar staat tegenover dat de inhuur van personeel en diensten derden € 149 duizend lager zijn dan geraamd.
Als gevolg van meer aansluitingen op het rioolstelsel vallen de inkomsten van de rioolheffing € 39 duizend hoger uit. Daarnaast zijn er voor € 4 duizend vergoedingen ontvangen voor het maken van een rioolaansluiting.
7.5 Begraafplaatsen en crematoria (voordeel € 68 duizend, bestaat uit hogere lasten € 62 duizend en hogere baten € 129 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Begroot groot onderhoud aan de aula en de personeelsruimte van Duinhof wordt doorgeschoven naar 2023. Dit levert een voordeel op van € 118 duizend.
De doorbelaste kosten zijn met € 59 duizend overschreden. Bij de overhead levert dit een voordeel op voor hetzelfde bedrag. De ontvangen bedragen voor afkoop grafrechten ad € 158 duizend zijn in de voorziening afkoop onderhoud graven gestort. De begrote interne huurbetaling aan de afdeling Vastgoed is niet geboekt. Dit levert een voordeel op van € 37 duizend.
Bij de baten levert dit een nadeel op voor hetzelfde bedrag van € 37 duizend. De hogere baten worden verder voor € 58 duizend veroorzaakt door meer ontvangsten voor graf- en begraafrechten en afkoop onderhoud graven. Verder is voor € 109 duizend vrijval voor het jaar 2022 vanuit de voorziening afkoop onderhoud graven.
8.3 Wonen en bouwen (voordeel € 144 duizend, bestaat uit lagere lasten € 144 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Dit betreft het budget voor de fysieke wijkteams. Hiervoor stond nog een taakstelling van € 30 duizend. Er is € 35 duizend minder verstrekt aan wijkinitiatieven en aanvragen, maar deze taakstelling staat abusievelijk elders (in programma 5) meegegeven. Daarnaast is een voordeel van € 109 duizend veroorzaakt door de kostenverdeling.