Autorisatieniveau 3.2
8.3 Wonen en bouwen (voordeel € 394 duizend, bestaat uit lagere lasten € 395 duizend en hogere baten € 1 duizend).
Hier volgt de toelichting op de belangrijkste verschillen:
Stedelijke vernieuwing
Een deel van dit budget was bedoeld als bijdrage aan de herstructurering van de Orionweg en de Noostraat-Noord (conform Prestatieafspraken 2018). Beide projecten zijn in 2022 afgerond. Gereserveerde uitgaven voor de Noostraat zijn lager uitgevallen door de inzet van ISV subsidie voor de noodzakelijke bodemsanering.
Een deel van dit budget was bedoeld voor de subsidieregeling voor duurzaamheidsmaatregelen aan collectieven. Het resterende deel hiervan wordt uitbetaald in het 1e kwartaal van 2023.
De bijdrage aan Pont tot Park is beperkt gebleven in 2022. Enerzijds door inzet van het restant uit de reserve Visie op Velsen/Interessant IJmuiden dat voor Pont tot Park was bedoeld, anderzijds omdat kosten (onverwacht) worden gedeeld met de partijen waar de gemeente in 2022 de samenwerking mee aangegaan is (Woningbedrijf Velsen, AM). Alles bij elkaar leidt dit tot een voordeel van € 300 duizend.
In de overige woon- en volkshuisvestingsbudgetten is een aanvullend voordeel van € 89 duizend.
€ 30 duizend hiervan was begroot voor kosten van de starters- en verduurzamingsleningen, de kosten ligger echter veel lager (€ 700). De duurzaamheidslening is nog niet beschikbaar gesteld voor inwoners van Velsen. Dit volgt mogelijk in 2023/2024. Uit het verleden werd circa € 25 duizend begroot voor de woonruimte-verdeling. Vanwege de overstap naar Woonservice als onze woonruimteverdeler, vallen deze kosten lager uit.
De onderzoekskosten vanuit Wonen variëren van jaar tot jaar. Zo is er een periodiek onderzoek in de MRA waar Velsen eens per 4 jaar een verdieping op laat uitvoeren. Hier zijn kosten aan verbonden. In 2022 vond dat onderzoek niet plaats. Ook in de regionale samenwerking variëren de kosten van jaar tot jaar.
In 2022 zijn relatief weinig regionale projecten gestart.