Subdoelstelling
Het versterken van de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners, bedrijven en bezoekers.
Speerpunten
Thema Aanpak ondermijning
Aanpak ondermijning
De aanpak van ondermijning is in 2022 verder verstevigd. De Bibob-coördinator is begin van dit jaar gestart. Daarnaast is het Haventeam 2.0 veel actief geweest in het havengebied. Meerdere signalen van ondermijning zijn als casus opgepakt. Dit betrof zowel het havengebied als andere gebieden. Met deze casussen zijn we zowel intern als in samenwerking met de ketenpartners aan de slag zijn gegaan.
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob)
De Bibob-coördinator, die in februari van dit jaar is gestart, heeft direct een plan van aanpak gemaakt om het Bibob-beleid tot uitvoering te brengen. Het is nodig om de uitvoering van het Bibob-instrumentarium goed te organiseren. Om het middel vervolgens ook effectief te kunnen toepassen, moeten de collega’s over voldoende kennis en vaardigheden beschikken. Er zijn dit jaar verschillende opleidingsmomenten georganiseerd. Om de samenwerking te bevorderen sloten hierbij ook diverse gemeenten uit de regio aan. In oktober 2022 vond een wetswijziging plaats waarop de werkprocessen zijn aangepast. Inmiddels is ook een start gemaakt om het huidige beleid te evalueren.
Programma Maritieme smokkel en een veilig havengebied
Het regionale meerjarenproject Maritieme Smokkel is dit jaar afgerond. Met het project is ingezet op het voorkomen van criminele activiteiten in onder meer de jachthaven. Onderdeel daarvan is het verstevigen van de informatiepositie. Om dit voor elkaar te krijgen was een wijziging van de APV nodig. Met ingang van 2023 moeten bezoekers die in de jachthaven overnachten meer gegevens overleggen in het nachtregister.
Dit jaar is in het havengebied een quickscan uitgevoerd op een specifieke branche. Dit heeft een actueel ondermijningsbeeld opgeleverd en de signalen die hieruit naar voren kwamen zijn direct opgepakt.
Het haventeam 2.0 heeft dit jaar maandelijks acties of controles uitgevoerd. Dit heeft allereerst een preventieve werking. De verschillende ketenpartners hebben ondernemers, inwoners en bezoekers van het havengebied voorgelicht over de verschillende signalen die kunnen duiden op ondermijning. Dit vergroot het bewustzijn en de alertheid op deze signalen. Daarnaast zijn er tijdens de controles overtredingen gesignaleerd en zijn er signalen opgehaald waarop is gehandeld.
Intensiveren samenwerking BIZ havengebied
Zowel ambtelijk als bestuurlijk is in 2022 diverse malen overleg geweest met de BIZ Havengebied. Deze overleggen gingen over de invulling van het gezamenlijke doel, namelijk het schoon, heel en veilig houden van het havengebied. Daarnaast is er ook een bredere samenwerking opgezet waarbij naast de BIZ ook diverse afdelingen binnen de gemeente en Zeehaven IJmuiden zijn aangesloten.
Melden van verdachte situaties
Velsen stimuleert inwoners en ondernemers om verdachte situaties te melden bij de politie. Dat kan via 112, het algemene nummer 0900-8844 of via Meld Misdaad Anoniem, waar ook de gemeente bij aangesloten is. Daarnaast maakt de gemeente ook gebruik van Meld een Vermoeden (www.meldeenvermoeden.nl ).
Meld Misdaad Anoniem (M.) is een onafhankelijke organisatie waar mensen anoniem meldingen kunnen doen over criminaliteit en misdaad. Hierbij staat anoniem melden centraal. De ontvangen meldingen stuurt M. door naar de aangesloten partners zoals gemeenten, energiemaatschappijen, politie en Openbaar Ministerie. De gemeente verwerkt de meldingen en kan deze toevoegen aan een bestaand onderzoek of de melding gebruiken als aanleiding voor een nieuw onderzoek. Vervolgens kunnen we indien nodig overgaan tot actie. Dit jaar zijn er 57 meldingen ontvangen via MMA.
Meld een Vermoeden maakt het mogelijk om de informatiepositie van de gemeente te versterken op het gebied van veiligheid en ondermijning. De gemeente bepaalt zelf wie meldingen kunnen doen. In Velsen zijn dit de ambtelijke organisatie, de gemeenteraad, de politie, de Omgevingsdienst IJmond en de Koninklijke Marechaussee. Dit jaar zijn er 20 meldingen ontvangen via Meld een Vermoeden.
Thema Jeugd en veiligheid
Actieplan wapens & jeugd
Het actieplan wapens & jeugd gold in 2021 en 2022 in de IJmond. Het actieplan bevat 3 focuspunten: informeren, voorkomen en handhaven. Om de jongeren te informeren over de gevaren is een bewustwordings- en ontmoedigingscampagne ontwikkeld. Er zijn diverse voorlichtingslessen gegeven op scholen om het onderwerp bespreekbaar te maken. Om te voorkomen dat jongeren in bezit kunnen komen van messen, zijn we in gesprek gegaan met lokale winkeliers om ze aan te moedigen geen messen te verkopen aan minderjarigen. Er vond een preventieve controle plaats op de scholen in de IJmond die Voortgezet Onderwijs aanbieden. Verder is het contact tussen gemeente, politie en scholen versterkt om tijdig ingrijpen bij signalen van bezit en gebruik van wapens te bevorderen. Dit jaar zijn er 5 jongeren aangemeld bij Halt vanwege bezit van een wapen.
Criminele aanwas van jongeren in de drugscriminaliteit
Het tegengaan van criminele aanwas van jongeren in de drugscriminaliteit is een belangrijke prioriteit. Op basis van een sociale netwerkanalyse naar het drugsnetwerk in IJmuiden heeft de gezagsdriehoek in maart 2022 een aanpak gericht tegen de criminele aanwas van jongeren in de drugscriminaliteit geprioriteerd. Sindsdien werken gemeente, politie en Openbaar Ministerie (OM) nauw samen om criminele aanwas tegen te gaan. In mei 2022 is de gemeenteraad in een informatieve sessie meegenomen in de gehele integrale aanpak drugsoverlast, waar de criminele aanwas een onderdeel van uitmaakt.
Bestrijden van drugsoverlast in de wijken
De bestrijding van drugsoverlast in de wijken is een onderdeel van de integrale aanpak drugsoverlast. De aanpak vindt plaats in nauwe samenwerking met collega’s van het thema Aanpak ondermijning, het domein Samenleving en de politie. In 2022 zijn bewonersbijeenkomsten georganiseerd in 3 wijken in IJmuiden omtrent dit onderwerp, te weten Zee- en Duinwijk, IJmuiden-Noord en Zuid. Op wijkniveau is nauwe samenwerking met het Jongerenwerk, Straathoekwerk, politie en spelen de jeugdboa’s een belangrijke rol in signaleren van afglijdende jongeren.
Doorontwikkeling integrale aanpak jeugdoverlast
In 2022 is de doorontwikkeling van de integrale aanpak jeugdoverlast doorgezet. De jeugdboa’s speelden hier een belangrijke rol in. We hebben goed zicht op de jeugdoverlast. Dit heeft in 2022 geleid tot de start van zowel een groepsaanpak van een overlastgevende jeugdgroep als persoonsgerichte aanpakken van jongeren die overlast veroorzaken. Dit doen we samen met de samenwerkingspartners uit het jeugdnetwerk, te weten het jongerenwerk, straathoekwerk en politie. Er vinden gezamenlijke acties plaats en we werken samen met winkeliers waar overlast door jeugdgroepen wordt ervaren. Na de zomer is de vuurwerkoverlast sterk toegenomen. Hier is vanaf oktober extra inzet op gepleegd vanuit de gemeente, inclusief de jeugdboa’s en politie.
Thema Zorg en Veiligheid
Mensenhandel, uitbuiting en prostitutie
Iedere gemeente moest in 2022 een duidelijk aanpak mensenhandel hebben en ook zorgen voor de borging daarvan. Dit jaar is een start gemaakt met de implementatie van het Uitvoeringsplan mensenhandel dat eind 2021 is vastgesteld. De aanpak is allereerst gericht op het vergroten van de bewustwording. Hierdoor zullen professionals vaker signalen van mensenhandel herkennen en melden. Vervolgens is het doel om mensenhandel te stoppen en passende ondersteuning en nazorg bieden aan de slachtoffers.
Voorlichting van professionals is nodig om signalen van mensenhandel te kunnen herkennen. Ook moeten zij weten waar ze signalen moeten melden. In het voorjaar vonden de eerste voorlichtingen plaats aan het klantcontactcentrum en de boa’s.
Gespecialiseerde toezichthouders voeren sinds dit jaar in de regio controles uit op legale en illegale prostitutie. Deze controles zorgen ervoor dat we steeds meer zicht krijgen op de omvang van seksuele uitbuiting in Velsen. Dit zorgt voor een passender optreden tegen misstanden in de prostitutiebranche, zowel repressief als preventief.
Discriminatie
Bureau Discriminatiezaken Kennemerland voert het antidiscriminatiebeleid uit voor Velsen. Gedurende het hele jaar neemt zij klachten in behandeling over discriminatie. Zij verwerken deze klachten in rapportages voor de gemeente met aanbevelingen voor beleid. Verder doen zij veel aan voorlichting, preventie, onderzoek en monitoring. In maart van dit jaar lanceerden zij een campagne om hun bestaan meer bekendheid te geven. Ook deelden zij de resultaten van het Pink Panel onderzoek met de gemeente. Dit is een onderzoek naar sociale veiligheid onder de LHBTIQ+-gemeenschap.
Diversiteit
Velsen is een regenbooggemeente. Dit houdt in dat we aandacht hebben voor de acceptatie en emancipatie van LHBTIQ+ inwoners. Ondanks de nasleep van de coronacrisis kon de Regenboogbrigade dit jaar toch mooie activiteiten organiseren. Zo organiseerden zij ter gelegenheid van de internationale Coming Out Day een theatrale talkshow. Veel bekende Nederlanders hadden hieraan een bijdrage. De Roze Salon Velsen is als ontmoetingsplek voortgezet met een groeiend aantal deelnemers. De Regenboogbrigade richt zich ook specifiek op jongeren. Leerlingen van het Ichthus Lyceum kregen een regenboogontbijt- en lunch. De brigade heeft ook contact met verschillende scholen over voorlichtingsbijeenkomsten en ze werken op scholen samen met Gender & Sexuality Alliances (GSA’s). Een 20-tal sportverenigingen tekenden inmiddels de verklaring van gelijke behandeling en in de Jutter staan geregeld interviews om LHBTIQ+-inwoners meer zichtbaar te maken in de media.
De Regenboogbrigade wordt deels gefinancierd door een subsidie van het Rijk aan regenbooggemeenten. In oktober 2022 maakte het Rijk bekend dat deze regeling voor 4 jaar werd verlengd. Hoeveel geld de regenboogsteden krijgen en onder welke voorwaarden is nog niet bekend. De gemeenteraad besloot eind van dit jaar dat de Regenboogbrigade de komende 4 jaar € 19.000 per jaar krijgt als aanvulling op het geld van het Rijk.
GGZ-problematiek - verwarde personen
De aanpak van personen met verward gedrag heeft in 2022 extra aandacht gekregen. De problematiek kenmerkt zich veelal door een combinatie van GGZ-problematiek en verslaving. De aanpak kenmerkt zich door een intensievere samenwerking tussen betrokken partners vanuit zowel de zorg als het strafrechtelijk kader.
Sinds enkele jaren is er sprake van een toename van het aantal incidenten waarbij personen met verward of onbegrepen gedrag zijn betrokken. Deze personen wonen steeds vaker in reguliere woonwijken en hebben vaak te maken met zowel mentale aandoeningen als sociale problemen. Vaak is er geen passende oplossing en is er sprake van ernstige overlast of zelfs crimineel gedrag. Samen met de netwerkpartners bespreekt de casusregisseur deze personen in een individueel casus overleg (ICO). Met de betrokken partijen wordt een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. Op dit moment worden ongeveer 20 personen uit Velsen besproken in het Zorg- en Veiligheidshuis.
De burgemeester kan op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg personen met een ernstige psychische aandoening verplicht laten opnemen. Dit kan als deze persoon door zijn aandoening een gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving. In 2022 heeft de burgemeester in 12 gevallen een crisismaatregel genomen.
Naast deze individuele aanpak is er sinds dit jaar een groepsaanpak overlastgevende personen. Deze groepsaanpak ziet op 10 personen die dakloos zijn of huisvesting bieden aan andere personen uit de groep. Zij komen vaak in beeld bij de gemeente of politie en er is sprake van complexe problematiek op het gebied van verslaving en mentale gezondheid. De groepsaanpak richt zich onder andere op het doorbreken van de groepsdynamiek en het inzetten van een passend zorgtraject.
Thema crisis- en incidentenbeheersing
Intergemeentelijke organisatie bij crises en incidenten
De gemeenten in de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) vormen samen de intergemeentelijke crisisorganisatie Bevolkingszorg. Zij zijn bij een crisis of een ramp onder andere verantwoordelijk voor de crisiscommunicatie, het informeren van familieleden en de nazorg.
Een herziening van het rampenbestrijdingsplan Tata Steel is dit jaar vastgesteld. Hierin zijn verschillende scenario’s uitgewerkt. Het is belangrijk om de mensen die regionaal piket lopen goed op te leiden en tussentijds te trainen. Zo vond in juni een training plaats op het terrein van Tata Steel.
Professionalisering lokale crisisorganisatie
In 2022 hebben de ambtenaren die piket openbare orde en veiligheid lopen een training gevolgd om hun adviesvaardigheden tijdens een crisis te verbeteren. Zij zijn daarnaast in gesprek gegaan met de (loco)burgemeester(s) om af te stemmen en werkafspraken te maken. Dit om hen beter te kunnen bedienen tijdens een crisis.
Inzet Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte (THOR)
Ook tijdens de eerste maanden van 2022 moesten de handhavers nog handhaven op de coronamaatregelen. Vanaf het voorjaar kwam de focus weer te liggen op de reguliere onderwerpen zoals afval, honden en parkeren.
Ondanks krapte bij zowel politie als gemeente is de samenwerking verder versterkt. Er zijn integrale acties geweest in onder andere de aanpak van jeugdoverlast, vuurwerkoverlast en ondermijning, maar ook kleinere samenwerkingen in de wijken.
De landelijke pilot korte wapenstok is succesvol afgerond. Naar aanleiding hiervan heeft het ministerie de korte wapenstok toegevoegd als instrument voor de gemeentelijke handhaver. Ook Velsen doet een aanvraag voor de korte wapenstok.
De handhavers hebben ook een rol bij de opvang van asielzoekers in Velsen-Noord. Het gaat dan om uitvoeren van extra surveillance, meerijden op de pendelbus, bijwonen van bewonersavonden en overleg met de betrokken partners.
IJmuider Reddingsbrigade
In 2022 kreeg de IJmuider reddingsbrigade voor het eerst subsidie voor het uitvoeren van hun taken. Daarnaast is gekeken naar de mogelijkheden voor een nieuwe uitkijkpost om het zicht op het strand te verbeteren.
Thema - overstijgende activiteiten/projecten
Cybercrime
Steeds minder inwoners zijn slachtoffer van traditionele criminaliteit zoals inbraken en overvallen. Tegelijkertijd neemt cybercriminaliteit toe. Het gaat hierbij om criminele activiteiten die plaatsvinden via internet. De gemeentelijke taak bij de aanpak van cybercrime is gelegen in het weerbaar maken van inwoners en lokale ondernemers.
In 2022 deden we mee aan het project re_BOOTCAMP. Het project had als doel om jongeren met affiniteit voor IT ervan te weerhouden om zelf carrière te maken in de cybercriminaliteit. De jongeren kregen informatie over de risico’s en werden gestimuleerd om hun talenten op een positieve manier in te zetten. Leerlingen van scholen in het voorgezet onderwijs kregen gastlessen hierover.
Ook neemt de gemeente deel aan de campagne "Het slachtoffer spreekt". Deze campagne heeft tot doel bewustwording te vergroten en het taboe rondom dit type slachtofferschap te doorbreken door persoonlijke verhalen van slachtoffers van cybercrime te delen aan de hand van interviews.
Tot slot is er door verschillende partijen in de gemeente Velsen een cyberevent voor ondernemers georganiseerd te weten: Out of business II. De gemeente heeft een bijdrage geleverd in de voorbereiding van dit event.
Project Geldezels
Het regionale project eindigde in 2022. De ervaringen uit het project zijn geborgd in de reguliere aanpak jeugd en veiligheid in Velsen.
Reguliere activiteiten
Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid
De 34 gemeenten in Noord-Holland, het Openbaar Ministerie en de nationale politie in de politie-eenheid Noord-Holland stellen elke 4 jaar een Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid (IMV) op. Daarin staan gezamenlijke doelstellingen voor de aanpak van veiligheidsknelpunten in Noord-Holland.
In 2022 hebben we ingezet op de 4 IMV-thema’s. Dit zijn:
- Aanpak van criminaliteit met een ondermijnend effect op de samenleving.
- Versterken van de ketensamenwerking tussen het zorg- en veiligheidsdomein.
- Het tegengaan van terrorisme, polarisering, radicalisering en extremisme.
- De aanpak van cybercrime.
De manier waarop de hierop hebben ingezet komt terug in de verschillende thema’s.
De looptijd van het huidige IMV is met 1 jaar verlengd en loopt nu tot en met 2023. Het verlengen van het IMV biedt de mogelijkheid om met het nieuwe IMV goed aan te sluiten op de integrale veiligheidsplannen van de afzonderlijke gemeenten. Ook stelt dit de nieuwe gemeenteraden beter in staat om richting mee te geven aan het nieuwe IMV. In Velsen volgt vaststelling van de kadernota veiligheid begin 2023. De prioriteiten van de gemeenteraad worden vervolgens als input meegegeven voor het IMV.
Kadernota Veilig in Velsen
In 2022 vonden meerdere sessies plaats met de gemeenteraad. In september vond een evaluatiesessie plaats om de huidige kadernota te evalueren. In november vond een beeldvormende sessie plaats waarin de raad op basis van trendanalyses heeft kunnen aangeven waar de komende 4 jaar de prioriteiten moeten liggen.
Integraal Veiligheidsplan
Het Integraal veiligheidsplan is een lokale nadere uitwerking van de kadernota Veilig in Velsen. Het huidige veiligheidsplan loopt eind 2022 af. De input die we in 2022 bij de gemeenteraad hebben opgehaald voor de kadernota gebruiken we ook om invulling te geven aan ons integraal veiligheidsplan. Hierin beschrijven we hoe de veiligheidsaanpak georganiseerd wordt, welke resultaten we willen bereiken en welke instrumenten we daarvoor inzetten.
Handhaving openbare orde
De burgemeester is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde. Bij voorkeur voorkomt hij verstoring van de openbare orde. Als toch sprake is van een verstoring van de openbare orde of een dreiging daarvan kan hij maatregelen nemen om die orde te herstellen.
Eind oktober vond een beschieting plaats van een woning met een volautomatisch wapen. Omdat het volgens de politie niet ondenkbaar was dat op korte termijn meer van dit soort incidenten zouden plaatsvinden, is de woning in eerste instantie voor de duur van 2 weken gesloten. Vervolgens is de sluiting nog eens met een week verlengd.
Rondom het WK-voetbal vonden op meerdere dagen ongeregeldheden plaats in IJmuiden. Hierbij werd onder andere met zwaar illegaal vuurwerk naar handhavers gegooid. Naar aanleiding hiervan kwam de lokale gezagsdriehoek meermaals bijeen. Om verdere onrust te voorkomen nam de burgemeester verschillende bestuurlijke maatregelen, waaronder aanwijzing van een veiligheidsrisicogebied en het opleggen van gebiedsontzeggingen.
Nazorg ex-gedetineerden
Nazorg van ex-gedetineerden ligt grotendeels bij de externe partners zoals de reclassering en de trajectbegeleiders van het Zorg en Veiligheidshuis. De gemeente heeft een beperkte rol bij de terugkeer van ex-gedetineerden, zoals zedendelinquenten en TBS-cliënten. Dit speelt met name indien de terugkeer kan leiden tot maatschappelijke onrust of als er een reëel risico aanwezig is voor de veiligheid van anderen. Samen met de partners wordt dan een plan ontwikkeld om dit risico te verkleinen.
De burgemeester ontvangt een melding wanneer een ernstige gewelds- of zedendelinquent in de gemeente terugkeert. Dit jaar zijn er 2 meldingen ontvangen.
Aanpak woonoverlast
Ook in Velsen is er sprake van woonoverlast zoals geluidsoverlast van buren, vervuilde woningen of ernstige overlast door drugsgebruik. Structurele woonoverlast kan het woongenot en zelfs de gezondheid ernstig aantasten. In de aanpak van woonoverlast is veel contact met de woningcorporaties, politie en buurtbewoners. In 2022 is eenmaal een bestuurlijke waarschuwing gegeven vanwege woonoverlast.
Huiselijk geweld
Indien er sprake is van huiselijk geweld, kan de burgemeester een tijdelijk huisverbod opleggen. Dit houdt in dat de pleger van het huiselijk geweld gedurende 10 dagen de woning niet in mag en gedurende deze periode ook geen contact mag hebben met de partner of kinderen. Deze maatregel biedt de mogelijkheid om in een noodsituatie te voorzien in een afkoelingsperiode om de nodige hulpverlening op gang te brengen en escalatie te voorkomen. In 2022 zijn in totaal 2 tijdelijke huisverboden opgelegd door de burgemeester.
Polarisatie, extremisme en contra-terrorisme (CTER)
Sinds de coronacrisis neemt het anti-overheidsdenken toe. In 2022 hebben we met Noord-Holland Samen Veilig geprobeerd dit verschijnsel beter te duiden en te kijken naar de rol van lokale overheid hierin. Dit leidde tot een betere regionale samenwerking op dit vlak.
In Velsen zagen we het ontstaan van Defend IJmuiden. Ook in het algemeen zien we in toenemende mate dat inwoners het vertrouwen in de (lokale) overheid verliezen. Hier hebben we het afgelopen jaar aandacht voor gehad en met name ingezet op meer bewustwording van deze beweging die zich ontwikkelt in de samenleving.
De aanpak van polarisatie, radicalisering en contra-terrorisme vraagt om een combinatie van preventie, signalering en repressie. Bij lokale gevallen van radicalisering en polarisatie is de gemeente regiehouder. In dergelijke situaties volgt een persoonsgerichte aanpak via het Zorg- en Veiligheidshuis Kennemerland. Dit jaar hebben er op deze onderwerpen 3 van deze aanpakken gelopen bij het Zorg- en Veiligheidshuis.
Aanpak drugspanden
In Velsen is in 2022 opgetreden tegen 8 drugspanden. Daarvan zijn 4 drugspanden gesloten, is in 1 geval een waarschuwing gegeven, is in 2 gevallen een last onder dwangsom opgelegd en loopt in 1 geval nog een bezwaarprocedure.
Ook is ingezet op de bestuursrechtelijke aanpak van overlast gevende drugshandel op straat. Er is in totaal 10 keer een last onder dwangsom opgelegd.
Verordening havenveiligheid
De burgemeester van een havengemeente heeft een aantal wettelijke taken op het gebied van veiligheid in de haven. Hij houdt toezicht op de naleving van wetgeving en op certificering van bedrijven die internationale scheepvaart ontvangen en afhandelen. In november 2022 stelde de burgemeester de havenveiligheidsbeoordeling vast. Dit gebeurt minstens 1 keer per 5 jaar. De beoordeling van de havenveiligheid is vervolgens de basis voor nieuwe havenveiligheidsplannen. Het vaststellen van de havenveiligheidsbeoordeling en het havenveiligheidsplan zijn wettelijke verplichtingen van de burgemeester die volgen uit de Havenveiligheidswet.
Veilig Noordzeekanaal
Het haventeam heeft in 2022 meerdere acties uitgevoerd in het havengebied van IJmuiden, dat geldt als het sluitstuk van het Noordzeekanaalgebied. In 2022 startte de mainportaanpak Noordzeekanaalgebied. Het Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC) Noord-Holland en het RIEC Amsterdam-Amstelland zijn de trekkers van deze aanpak. Samen met de ketenpartners is een plan van aanpak opgesteld en een aanvraag voor versterkingsgelden ingediend bij het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Aanpak agressieve honden
Als een hond een bijtincident veroorzaakt kan dit aanleiding zijn om maatregelen te treffen. Mogelijke maatregelen zijn een aanlijngebod of een muilkorfgebod. De politie stuurt rapportages van bijtincidenten ter beoordeling door naar de gemeente. In 2022 zijn 7 maatregelen opgelegd naar aanleiding van een bijtincident.
Voetbalveiligheid
In 2022 zijn stappen gezet om de voetbalveiligheid te vergroten rondom wedstrijden van Telstar. Hierbij zijn naast Telstar zelf, de gemeente, politie en brandweer betrokken. Dit moet uiteindelijk leiden tot nieuwe planvorming vanuit Telstar. Daarnaast vinden er met enige regelmaat zogenoemde voetbalvierhoeken plaats, waarbij de burgemeester, de politie, het Openbaar Ministerie en Telstar aansluiten. In nauwe samenwerking met deze partners vindt afstemming plaats met betrekking tot de veiligheid van de wedstrijden van Telstar.
Evenementenveiligheid
In Velsen vindt ieder jaar een aantal grote evenementen plaats. Hiervoor geeft de burgemeester de vereiste vergunningen af. Bij zowel de planvorming als tijdens het evenement heeft de gemeente samen met partners als politie en brandweer een belangrijke rol. Het gaat dan met name om de veiligheid rondom het evenement.
Vuurwerk
In juni vond er een raadsessie plaats over vuurwerk. Uitkomst hiervan is dat Velsen aansluit bij de landelijke lijn als het gaat om vuurwerk. Naar aanleiding van de sessie is aan zorginstellingen in Velsen gevraagd of zij behoefte hebben aan een vuurwerkvrije zone tijdens de jaarwisseling. Hierop gaf een 3-tal instellingen aan deze behoefte te hebben. Deze plekken zijn nu aangewezen als vuurwerkvrije zone.
Vluchtelingencrisis
Nadat eind februari van dit jaar de oorlog in Oekraïne uitbrak ontstond een vluchtelingencrisis. Ook Velsen hield vanaf dat moment de situatie rondom de komst van vluchtelingen in de gaten om hierop te kunnen voorbereiden.
In de zomer vroeg de komst van het cruiseschip voor de opvang van vluchtelingen in Velsen-Noord veel voorbereiding. In het opgestelde veiligheids- en coördinatieplan staan alle veiligheidsaspecten met betrekking tot deze opvanglocatie uitgewerkt. Ook was er veel afstemming nodig tussen alle betrokken partijen. Sinds de opvang daadwerkelijk is gestart is er een wekelijks veiligheidsoverleg. Ook voor de opvanglocatie voor alleenreizende minderjarige vluchtelingen in Driehuis is een veiligheidsplan opgesteld.
Safe Streets
In 2022 heeft de werkgroep Safe Streets een onderzoek gedaan naar straatintimidatie in Velsen. Dit onderzoek vond plaats onder het burgerpanel. Daarnaast is er een kaartenactie geweest, waarmee bewustwording wordt gecreëerd dat seksuele straatintimidatie onwenselijk is. De oproep is om seksuele straatintimidatie te melden bij de politie. Op sociale media maakten zij ook een reeks waarin slachtoffers van straatintimidatie hun verhaal vertelden.
Verder deed Velsen dit jaar mee aan de campagne 16 dagen van actie tegen geweld tegen vrouw van Orange the World. De burgemeester hees de vlag van Orange the World op het gemeentehuis en er reisde een vlag langs 3 sporthallen in Velsen. Verschillende scholen, sporthallen en buurtcentra hingen posters op. Ook hingen er posters op het gemeentehuis en bij de Engelmunduskerk, waarvan ook de toren oranje was opgelicht. De wethouders droegen gedurende de campagne de Orange pin. Ook tekenden ze de medestanderpledge, wat is gecommuniceerd via social media.