Subdoelstelling
Velsen biedt een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening.
Digitaal aanvragen rijbewijzen
Het digitaal aanvragen van het rijbewijs is operationeel en succesvol. Veel inwoners maken gebruik van deze mogelijkheid. Tegen de verwachting in hebben maar liefst 850 inwoners de aanvraag van het rijbewijs digitaal gedaan.
Reisdocumenten cyclus
De gemeente zit in het voorlaatste jaar van de reisdocumenten piek. In 2023 zal de formatie op orde worden gebracht om klaar te zijn voor de piek die start in 2024.
Tegengaan identiteitsfraude
Mede door de aanbesteding van de Burgerzaken modules en de voortzetting van de samenwerking met Dimpact waarin al een onderdeel voor de documentscanners en camera’s inzit is er wat vertraging ontstaan. Er is wat extra tijd nodig om de consequenties te achterhalen en welke keuze wij hierin willen maken. De verwachting is dat uiterlijk 2e kwartaal 2023 deze documentscanners en camera’s werkend zijn.
Verkiezingen
Eenmaal in de 4 jaar vinden in Nederland verkiezingen voor de gemeenteraad plaats.
De gemeenteraadsverkiezingen waren op woensdag 16 maart 2022. De volgende verkiezingen staan gepland voor woensdag 15 maart 2023 te weten de verkiezingen van de leden de Provinciale Staten en de besturen van de Waterschappen Hollands Noorderkwartier en Rijnland.
Dienstverlening
Klantinteractie op maat (kanaalsturing)?
Op gebied van omnichannel heeft de VNG een programma opgezet. Dit om statusinformatie aan de inwoner te bieden via MijnOverheid . Velsen is in gesprek met de VNG om hieraan mee te doen voor de ontwikkeling van MijnVelsen.
Verbeterslag gemeentelijke dienstverlening (die klant centraal: klantreis)
In plaats van de klantreizen zijn in 2022 diverse Interviews met inwoners (Voice of the customer)over onze dienstverlening gehouden. In 2023 zetten we dit voort om de dienstverlening te verbeteren.
Vereenvoudiging van indienen aanvragen door inwoner en ondernemers (track-and-trace).
Bij webshops is het heel normaal om de levering van het bestelde product online te volgen (track-and-trace). De klant kan dan zelf inzien wanneer het product geleverd wordt. Dit kan ook geregeld worden voor producten en diensten die inwoners digitaal aanvragen. Inwoners kunnen dan online op ieder moment zelf inzien hoe het met een aanvraag gesteld is. De mogelijkheid hiervoor binnen ons zaaksysteem wordt meegenomen in het project online dienstverlening. Omdat wij in 2022 de aanbesteding hebben afgerond, kunnen we hier medio 2023 invulling geven.
Naar een moderne en vriendelijke dienstverlening met een solide ICT-infrastructuur
Velsen is in 2021 het project online dienstverlening gestart in de ambitie van het college en de raad ten aanzien van het verbeteren van de dienstverlening richting inwoners en ondernemers te realiseren.
Onderdelen van dit project zijn zaakgericht werken en het aanschaffen van een nieuw zaaksysteem. Het opnieuw focussen op de organisatievraagstukken rondom zaakgericht werken biedt kansen om onze online dienstverlening te verbeteren.
Zaakgericht werken (integraal, vraaggericht of vraaggestuurd werken) is het organiseren van werkzaamheden en informatie rondom een vraag van een klant om zo gecoördineerd en integraal een passend aanbod van producten en diensten te leveren. De klant staat centraal. Door zaakgericht te werken krijgen we grip op processen, werken we effectiever, voldoen we aan wet- en regelgeving en verbeteren we de dienstverlening.
Sinds begin 2022 nemen we de organisatie mee in de methode zaakgericht werken. Dit onder andere met presentaties en een organisatiebrede week van de dienstverlening. Ook in 2023 blijven we de organisatie meenemen. Ter ondersteuning van het zaakgericht werken is in 2022 via een aanbesteding een nieuw zaaksysteem aangeschaft. Inmiddels zijn we bezig met de implementatie van het systeem die naar verwachting medio 2023 is afgerond.
Reguliere activiteiten
Producten Burgerzaken
In 2022 heeft Burgerzaken aan de balie 26.235 mensen geholpen. Het aantal aangevraagde digitale producten bedraagt 5.283. Het Klant Contact Center heeft 13.449 mensen geholpen aan de balie en heeft 52.180 telefoontjes afgehandeld.
Kwaliteit basisregistratie personen (BRP)
De gemeente Velsen voldoet aan de norm.
Verantwoording
In 2022 hebben zich geen (beveiliging) incidenten voorgedaan.
Jaarlijkse risicoanalyse Burgerzaken en de uitwijkoefening naar de brandweer
Door het ontbreken van capaciteit en het ontbreken van een locatie bij de brandweer is er geen uitwijkoefening naar de brandweer geweest. We verwachten dat er in 2023 weer een uitwijkoefening is. De jaarlijkse risicoanalyse is wel gedaan.
Nederlander worden
Het aantal inwoners wat in de gemeente Velsen door middel van naturalisatie en opteren (snellere manier om Nederlander te worden) bedraagt 215.
Informatiebeveiliging
Het informatiebeveiligingsplan Burgerzaken is in 2022 geactualiseerd en de risicoanalyse Burgerzaken is uitgevoerd. Aanbevelingen zullen worden overgenomen.
Uitvoeren zelfevaluatie processen
De gemeente Velsen voldoet aan de norm.
Uitwijkprocedure
De fysieke uitwijkoefening heeft niet plaats gevonden en vindt plaats in 2023. De digitale uitwijkoefening met de software leverancier heeft op 25 november succesvol plaats gevonden.
Verloren en gevonden voorwerpen
Er zijn 695 gevonden voorwerpen geregistreerd en 449 verloren voorwerpen geregisterd. 86 personen hebben een verloren voorwerp opgehaald aan de balie in de gemeentehuis.
Bezwaar en beroep Belastingen en invordering
Elk jaar maken inwoners bezwaar tegen opgelegde belastingaanslagen en WOZ-beschikkingen, of zij gaan in beroep. Met ingang van 1 januari 2021 worden deze door de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) afgehandeld.
Afhandeling kwijtscheldingsverzoeken
Met ingang van 1 januari 2021 handelt de BSGR de aanvragen af van inwoners die een verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen hebben ingediend. Dit betreft de afvalstoffenheffing, rioolheffing en de hondenbelasting (alleen voor de 1e hond).
Bijwerken informatiebeveiligingsplan Belasting en invordering
Met ingang van 2021 ligt de verantwoordelijkheid voor de informatiebeveiliging van belastingen en invordering bij de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR).